Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Teoretisk. Emnet er obligatorisk på bachelorgraden i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-1005N Pedagogisk filosofi (nettstudium) 10 stp
Innhold
Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel oppfatninger om pedagogikkfagets egenart og perspektiver på forholdet mellom teori og praksis. Det gis en innføring i grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som kunnskap, oppdragelse, undervisning, læring og danning, og det belyses hvordan disse inngår i ulike politiske, etiske og erkjenningsteoretiske sammenhenger.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
Studenten har:
- Forståelse av noen samtidige og historiske pedagogisk-filosofiske teorier
- Kunnskap om sentrale pedagogisk-filosofiske perspektiv og arbeidsmåter
- Kunnskap om pedagogikkens grunnleggende begreper
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere egne og andres begrunnelser og argumentasjon
- Diskutere pedagogisk-filosofiske problemstillinger
- Planlegge, gjennomføre og vurdere muntlige fremlegg med oppgitt problemstilling
- Utforme en akademisk tekst ut fra oppgitt problemstilling
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over pedagogiske grunnbegrep, og belyse hvilken rolle ulike kontekster spiller i denne sammenhengen
- Analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger og teorier
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Emnet gis i vårsemesteret.
Ukentlige forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres som en øvelse i argumentasjon. Vurdering av begrunnelser spiller en vesentlig rolle, og man får og gir tilbakemelding på fremstillingsform. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.