vår 2024
LER-3906 Mastergradsoppgave i kroppsøvingsdidaktikk - 45 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.- 10. trinn, og i master i fagdidaktikk.Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav til master i fagdidaktikk.

Når eksamen i det obligatoriske emnet og valgemner er bestått, kan studenten framstille seg til endelig eksamen, i form av innlevering av mastergradsoppgaven.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Innhold

Mastergradsoppgaven er et selvstendig arbeid der studentene arbeider ut fra et kroppsøvingsdidaktisk forskningsspørsmål relevant for grunnskolen og programmet studenten er tatt opp på.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • avansert profesjonsretta kunnskap og forståelse for relevant teori og forskning om kroppsøving - spesielt innen mastergradsoppgavens tema
  • avansert innsikt i forskningstemaets relevans for kroppsøvingsdidaktikk og kroppsøving som fag
  • avansert forståelse for vitenskapelige og profesjonsspesifikke teorier og metoder i eget arbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • formulere ut fra akademiske krav relevant kroppsøvingsdidaktisk problemstilling, analysere, drøfte resultater og konkludere
  • dokumentere og framstille problemstillinger etter akademisk krav og kritisk tenkning

Kompetanse

Studenten skal:

  • kunne utøve selvstendighet og kritisk refleksjon og analyse i arbeid med forsknings - eller utviklingsarbeid i kroppsøving ut fra etiske og akademiske krav
  • kunne kommunisere med fagspesialister og allmennheten om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen masteremnet
  • ha utviklet evnen til å behandle et tema kritisk og på tilfredsstillende teoretisk og metodisk grunnlag

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Selvstendig arbeid med veiledning, i henhold til veiledningskontrakten. Emnet avsluttes med en åpen masterkonferanse hvor masterstudentene deltar med å presentere sitt masterprosjekt.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres i henhold til instiuttets retningslinjer.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 15.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Veiledning Godkjent – ikke godkjent
Presentasjon av prosjekt Godkjent – ikke godkjent
Bestått alle foregående emner Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Obligatorisk veiledning.
  • Hver student skal legge frem sitt masterprosjekt, delta i responsgruppe og gi forberedt respons til en medstudent.
  • Studenten må ha bestått alle foregående emner før mastergradsoppgaven kan leveres.

Mer info om vurderingsform oppgave

Mastergradsoppgaven kan skrives individuelt eller i en gruppe på to studenter. Omfang 60-70 sider/24 000-28 000 ord (80-90 sider 32 000-36 000 ord dersom oppgaven skrives i gruppe, på inntil to studenter). Det åpnes også for dokumentasjons- og framstillingsformer som kombinerer ulike media (skrift, bilde, film, lyd). I slike tilfeller avtales form og omfang med veileder.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.


Kontinuasjonseksamen

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 45
  • Emnekode: LER-3906
  • Tidligere år og semester for dette emnet