vår 2024
LER-3301 Masteremne i naturfagdidaktikk - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i naturfag.

Innhold

I emnet fordyper studenten seg i aktuelle komplekse problemstillinger i naturfagdidaktikk som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Emnet legger vekt på internasjonale perspektiver på undervisning og vurdering i naturfag.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om naturfagets paksiser og tenkemåter
  • inngående kunnskap om kritisk tenkning
  • nye perspektiver på læring og undervisning i naturfagene med vekt på praktiske aktiviteter
  • vurdering av variert naturfagsundervisning
  • programmering som et didaktisk element i naturfag
  • kunnskaper om didaktiske implikasjoner rundt kontroverser i samfunnet knyttet til naturfaget (socio-scientific issues)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • vurdere elevarbeider med vekt på formative vurderinger
  • gjennomføre undervisning som vektlegger studentaktiv undervisning
  • legge til grunn ulike aspekter ved kritisk tenkning i undervisningen

Kompetanse

Studenten skal:

  • vurdere nyere forskning knyttet til naturfag i skolen og nyttiggjøre seg den
  • forklare hvordan undervisningen i emnet har utviklet seg internasjonalt og hva som har påvirket utviklingen
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til naturfaglige spørsmål og teknologisk utvikling

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningsformene er varierte og legger opp til at studentene er aktive deltakere i de ulike undervisningsformene.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 15.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Flervalgstest Godkjent – ikke godkjent
Undervisning Godkjent – ikke godkjent
Essay Godkjent – ikke godkjent
Vurdering av studentarbeid Godkjent – ikke godkjent
Fagglig utvikling Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Undervisning av deler av pensum med vekt på studentaktive arbeidsmåter og tilhørende skriftlig refleksjon
  • Utvikling og vurdering av en flervalgstest
  • Naturfagdidaktisk essay med selvvalgt problemstilling
  • Skriftlig vurdering av studentarbeid
  • 70 % deltakelse på undervisning

For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:

  • Med utgangspunkt i praksismappen og vurderingsrapportene skal det utarbeides en sammenhengende tekst (1000-1500 ord) hvor man anvender faglitteratur for å reflektere over ens faglige utvikling som lærer i masterfaget

Mer info om mappevurdering

Studenten skal levere en vurderingsmappe. I denne mappen inngår:

  • tekster som tidligere er leverte som arbeidskrav
  • tekst hvor studenten sammenfatter og reflekterer over innholdet i vurderingsmappa.

Før innlevering av vurderingsmappen kan studenten forbedre/videreutvikle tekster som tidligere er levert som arbeidskrav.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3301
  • Tidligere år og semester for dette emnet