vår
2024
LER-3301 Masteremne i naturfagdidaktikk - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om naturfagets paksiser og tenkemåter
- inngående kunnskap om kritisk tenkning
- nye perspektiver på læring og undervisning i naturfagene med vekt på praktiske aktiviteter
- vurdering av variert naturfagsundervisning
- programmering som et didaktisk element i naturfag
- kunnskaper om didaktiske implikasjoner rundt kontroverser i samfunnet knyttet til naturfaget (socio-scientific issues)
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere elevarbeider med vekt på formative vurderinger
- gjennomføre undervisning som vektlegger studentaktiv undervisning
- legge til grunn ulike aspekter ved kritisk tenkning i undervisningen
Kompetanse
Studenten skal:
- vurdere nyere forskning knyttet til naturfag i skolen og nyttiggjøre seg den
- forklare hvordan undervisningen i emnet har utviklet seg internasjonalt og hva som har påvirket utviklingen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til naturfaglige spørsmål og teknologisk utvikling
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Mappevurdering | 15.05.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Flervalgstest | Godkjent – ikke godkjent | |
Undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Essay | Godkjent – ikke godkjent | |
Vurdering av studentarbeid | Godkjent – ikke godkjent | |
Fagglig utvikling | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Undervisning av deler av pensum med vekt på studentaktive arbeidsmåter og tilhørende skriftlig refleksjon
- Utvikling og vurdering av en flervalgstest
- Naturfagdidaktisk essay med selvvalgt problemstilling
- Skriftlig vurdering av studentarbeid
- 70 % deltakelse på undervisning
For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:
- Med utgangspunkt i praksismappen og vurderingsrapportene skal det utarbeides en sammenhengende tekst (1000-1500 ord) hvor man anvender faglitteratur for å reflektere over ens faglige utvikling som lærer i masterfaget
Mer info om mappevurdering
Studenten skal levere en vurderingsmappe. I denne mappen inngår:
- tekster som tidligere er leverte som arbeidskrav
- tekst hvor studenten sammenfatter og reflekterer over innholdet i vurderingsmappa.
Før innlevering av vurderingsmappen kan studenten forbedre/videreutvikle tekster som tidligere er levert som arbeidskrav.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3301
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet