Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3301 Masteremne i naturfagdidaktikk - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
I emnet fordyper studenten seg i aktuelle komplekse problemstillinger i naturfagdidaktikk som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Emnet legger vekt på internasjonale perspektiver på undervisning og vurdering i naturfag.
Opptakskrav
For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i naturfag.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om naturfagets paksiser og tenkemåter
- inngående kunnskap om kritisk tenkning
- nye perspektiver på læring og undervisning i naturfagene med vekt på praktiske aktiviteter
- vurdering av variert naturfagsundervisning
- programmering som et didaktisk element i naturfag
- kunnskaper om didaktiske implikasjoner rundt kontroverser i samfunnet knyttet til naturfaget (socio-scientific issues)
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere elevarbeider med vekt på formative vurderinger
- gjennomføre undervisning som vektlegger studentaktiv undervisning
- legge til grunn ulike aspekter ved kritisk tenkning i undervisningen
Kompetanse
Studenten skal:
- vurdere nyere forskning knyttet til naturfag i skolen og nyttiggjøre seg den
- forklare hvordan undervisningen i emnet har utviklet seg internasjonalt og hva som har påvirket utviklingen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til naturfaglige spørsmål og teknologisk utvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.
Undervisning
Undervisningsformene er varierte og legger opp til at studentene er aktive deltakere i de ulike undervisningsformene.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.