vår
2024
LER-3300 Masteremne i naturfag - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.¿10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
I emnet fordyper studenten seg i den naturvitenskapelige siden av aktuelle komplekse problemstillinger som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Dette innebærer en fordypning i sentrale temaer fra emner på 1000- og 2000-nivå, samt innføring i nye avanserte kunnskapsområder. Det legges spesielt vekt på å se disiplinfagene i sammenheng for å få en integrert forståelse av naturfag, der teknologi inngår som et viktig element.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- programmering og simuleringer til å utforske naturfaglige fenomener
- partikkelfysikk, kjernekraft og radioaktivitet i nærmiljøet
- organiske stoffer i kropp og mat, med vekt på næringsstoffer og celleånding
- fornybar energi med vekt på bioenergi og hydrogengass
- fordypning i artskunnskap
- endringer og forvaltning av økosystemer i nord
Ferdigheter
Studenten kan:
- relatere elevenes hverdag til komplekse problemstillinger innen naturvitenskapen
- planlegge og gjennomføre undervisning som inkluderer praktiske og utforskende aktiviteter i klasserommet og i naturen i nærområdet
- analysere og anvende resultater fra relevant forskning som ressurs i egen undervisning og undervisningsforberedelse
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- analysere komplekse problemstillinger i samfunnet gjennom et helhetlig blikk på naturfagsdisiplinene
- forenkle faginnholdet slik at det blir forståelig for den enkelte eleven
- formidle hvordan teknologi og fagkunnskap kan bidra til et mer bærekraftig samfunn.
Undervisning
Undervisningsformene er varierte (inkludert eksperimenter i laboratoriet), og forutsetter selvstudium mellom samlingene. Et tredagers avsluttende feltkurs inngår i undervisningen.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 12.06.2024 09:00 |
45 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Forsøk/praktisk aktivitet | Godkjent – ikke godkjent | ||
Undervisningsvideo | Godkjent – ikke godkjent | ||
Prosjektoppgave | Godkjent – ikke godkjent | ||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- To godkjente arbeid i tilknytning til forsøk eller praktisk aktivitet.
- Lage en undervisningsvideo som forklarer en naturfaglig problemstilling
- Tverrfaglig prosjektoppgave med studentundervisning på feltkurs
- 70 % deltakelse på undervisning
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3300
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet