vår 2024
LER-3300 Masteremne i naturfag - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.¿10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i naturfag.

Innhold

I emnet fordyper studenten seg i den naturvitenskapelige siden av aktuelle komplekse problemstillinger som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Dette innebærer en fordypning i sentrale temaer fra emner på 1000- og 2000-nivå, samt innføring i nye avanserte kunnskapsområder. Det legges spesielt vekt på å se disiplinfagene i sammenheng for å få en integrert forståelse av naturfag, der teknologi inngår som et viktig element.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • programmering og simuleringer til å utforske naturfaglige fenomener
  • partikkelfysikk, kjernekraft og radioaktivitet i nærmiljøet
  • organiske stoffer i kropp og mat, med vekt på næringsstoffer og celleånding
  • fornybar energi med vekt på bioenergi og hydrogengass
  • fordypning i artskunnskap
  • endringer og forvaltning av økosystemer i nord

Ferdigheter

Studenten kan:

  • relatere elevenes hverdag til komplekse problemstillinger innen naturvitenskapen
  • planlegge og gjennomføre undervisning som inkluderer praktiske og utforskende aktiviteter i klasserommet og i naturen i nærområdet
  • analysere og anvende resultater fra relevant forskning som ressurs i egen undervisning og undervisningsforberedelse

Kompetanse

Studenten skal kunne:

  • analysere komplekse problemstillinger i samfunnet gjennom et helhetlig blikk på naturfagsdisiplinene
  • forenkle faginnholdet slik at det blir forståelig for den enkelte eleven
  • formidle hvordan teknologi og fagkunnskap kan bidra til et mer bærekraftig samfunn.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningsformene er varierte (inkludert eksperimenter i laboratoriet), og forutsetter selvstudium mellom samlingene. Et tredagers avsluttende feltkurs inngår i undervisningen.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 12.06.2024 09:00
45 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Forsøk/praktisk aktivitet Godkjent – ikke godkjent
Undervisningsvideo Godkjent – ikke godkjent
Prosjektoppgave Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • To godkjente arbeid i tilknytning til forsøk eller praktisk aktivitet.
  • Lage en undervisningsvideo som forklarer en naturfaglig problemstilling
  • Tverrfaglig prosjektoppgave med studentundervisning på feltkurs
  • 70 % deltakelse på undervisning

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3300
  • Tidligere år og semester for dette emnet