Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3300 Masteremne i naturfag - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.¿10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- programmering og simuleringer til å utforske naturfaglige fenomener
- partikkelfysikk, kjernekraft og radioaktivitet i nærmiljøet
- organiske stoffer i kropp og mat, med vekt på næringsstoffer og celleånding
- fornybar energi med vekt på bioenergi og hydrogengass
- fordypning i artskunnskap
- endringer og forvaltning av økosystemer i nord
Ferdigheter
Studenten kan:
- relatere elevenes hverdag til komplekse problemstillinger innen naturvitenskapen
- planlegge og gjennomføre undervisning som inkluderer praktiske og utforskende aktiviteter i klasserommet og i naturen i nærområdet
- analysere og anvende resultater fra relevant forskning som ressurs i egen undervisning og undervisningsforberedelse
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- analysere komplekse problemstillinger i samfunnet gjennom et helhetlig blikk på naturfagsdisiplinene
- forenkle faginnholdet slik at det blir forståelig for den enkelte eleven
- formidle hvordan teknologi og fagkunnskap kan bidra til et mer bærekraftig samfunn.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningsformene er varierte (inkludert eksperimenter i laboratoriet), og forutsetter selvstudium mellom samlingene. Et tredagers avsluttende feltkurs inngår i undervisningen.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.