Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

LER-3300 Masteremne i naturfag - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.¿10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Innhold

I emnet fordyper studenten seg i den naturvitenskapelige siden av aktuelle komplekse problemstillinger som er relevant i forhold til naturfagundervisningen i grunnskolen (1-10). Dette innebærer en fordypning i sentrale temaer fra emner på 1000- og 2000-nivå, samt innføring i nye avanserte kunnskapsområder. Det legges spesielt vekt på å se disiplinfagene i sammenheng for å få en integrert forståelse av naturfag, der teknologi inngår som et viktig element.

Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i naturfag.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten skal kunne:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningsformene er varierte (inkludert eksperimenter i laboratoriet), og forutsetter selvstudium mellom samlingene. Et tredagers avsluttende feltkurs inngår i undervisningen.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.