vår
2024
LER-3201 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7 trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten skal ha inngående kunnskap om:
- utvalgte temaer fra matematikkens historie.
- utvalgte begreper fra skolematematikken og deres historiske utvikling/bakgrunn.
- eksempler på matematikken i tradisjonelle kulturer.
- generalisering, spesialisering, abstraksjon og konkretisering i problemløsing og matematisk tenkning.
- bevis og argumentasjon.
- elevers motivasjon i matematikk
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere, forstå og kommunisere matematiske argumenter og bevis i skolematematikk.
- gjenkjenne og fasilitere matematisk tenkning hos elever.
- analysere, forstå, lage og løse matematiske problemer.
- bruke matematikkens historie og matematikken i tradisjonelle kulturer i egen undervisning.
- bruke problemløsing i egen undervisning.
- gi unervisning som er egna til å styrke elevers motivasjon i matematikk
Kompetanse
Studenten skal
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematisk tenkning, motivasjon og problemløsing.
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematikkhistorie og matematikken i tradisjonelle kulturer.
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 13.05.2024 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Forberede, beskrive og begrunne undervisningsopplegg | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- Forberede, beskrive og begrunne et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemløsing, matematikkhistorie eller matematikk i tradisjonelle kulturer.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3201
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet