vår
2024
LER-3111 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget - 15 stp
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
I dette emnet skal studentene utforske og utvikle de praktisk-estetiske dimensjonene i norskfaget. Gjennom ulike tilnærminger til kreativt arbeid med og formidling av litteratur skal studentene reflektere over hvilken rolle estetisk opplevelse spiller i norskfaget og hvordan man kan fremme lese- og skriveglede. Studentene skal i tillegg skape skriftlige og multimodale tekster der de videreutvikler sin personlige uttrykksevne.
Emnet legger vekt på praktisk utprøving på ulike arenaer.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om kreative norskfaglige og dramafaglige tilnærminger til arbeid med tekst med tanke på å nå ulike elever
- inngående kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer
- bred kunnskap om design av multimodale tekster
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for læring gjennom ulike skapende uttrykk, formidling og framføringer som kan være med på å utvikle empati, selvtillit og identitet hos elevene
- utforske og reflektere over hvordan estetiske tilnærminger påvirker læring og utvikling
- vurdere digitale uttrykk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler elevenes læring og utvikling
- vurdere estetiske læringsprosesser og produkt og gi konstruktive tilbakemeldinger
Kompetanse
Studenten:
- kan bruke forskningslitteratur til å planlegge og begrunne undervisning i norskfaget
- kan ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i norskfaget
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer med særlig vekt på praktiske utprøvinger og kreativt arbeid med litteratur og tekst.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Praktisk eksamen | 23.05.2024 08:30 |
30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Kreativ formidling | Godkjent – ikke godkjent | ||
Undervisningsopplegg | Godkjent – ikke godkjent | ||
Notat | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- planlegge og gjennomføre et opplegg med kreativ formidling av litteratur
- utarbeide et undervisningsopplegg basert på forskning med tilhørende refleksjonsnotat
- Notatet kan utformes for eksempel som multimodal, digital tekst, som muntlig framføring eller som skjønnlitterær tekst.
Mer info om praktisk eksamen
Praktisk gruppeeksamen (3-4 studenter) som består av litteraturformidling for et publikum og en etterfølgende refleksjonssamtale. Studentene kan for eksempel velge et litterært verk, et forfatterskap, en sjanger eller et tema som skal formidles gjennom ulike estetiske uttrykksformer. Det gis tre dagers forberedelsestid.- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3111
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet