Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

LER-3111 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Studiepoengreduksjon

LER-3101 Masteremne i norskdidaktikk. Estetiske læringsprosesser i norskfaget 15 stp

Innhold

I dette emnet skal studentene utforske og utvikle de praktisk-estetiske dimensjonene i norskfaget. Gjennom ulike tilnærminger til kreativt arbeid med og formidling av litteratur skal studentene reflektere over hvilken rolle estetisk opplevelse spiller i norskfaget og hvordan man kan fremme lese- og skriveglede. Studentene skal i tillegg skape skriftlige og multimodale tekster der de videreutvikler sin personlige uttrykksevne.

Emnet legger vekt på praktisk utprøving på ulike arenaer.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i norsk.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer med særlig vekt på praktiske utprøvinger og kreativt arbeid med litteratur og tekst.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.