vår 2024
LER-3100 Masteremne i norskdidaktikk. Literacy, danning og flerspråklighet - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i norsk.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-3110 Masteremne i norskdidaktikk. Literacy, danning og flerspråklighet 10 stp

Innhold

I dette emnet er norskfaget som grunnlag for aktiv samfunnsdeltakelse et viktig tema. En utforskende og kritisk tilnærming til tekster i ulike sjangere og modaliteter er sentralt. Med perspektiver fra forskning og fagdebatt knyttet til dannings- og literacybegrepet skal studentene reflektere over det tekstsamfunnet de er en del av og skal virke innenfor. Dette emnet vil fokusere på utvikling av literacy og elevenes kompetanse i lesing, skriving og muntlighet. Det vil bli lagt vekt på flerspråklige perspektiver.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om utvikling av elevers kompetanse i lesing, skriving og muntlighet
  • inngående kunnskap om opplæring i lesing, skriving og muntlighet og hvordan denne kan tilpasses ulike elevers forutsetninger og behov
  • inngående kunnskap om flerspråklighet
  • inngående kunnskap om utvalgte perspektiver fra norsk og internasjonal forskning om literacy og flerspråklighet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og vurdere undervisning i norskfaget som fremmer elevens kritiske tekstkompetanse og metakognisjon
  • problematisere hva det vil si å lese tekster kritisk og reflektere rundt forholdet språk og makt
  • vurdere forskning på norskdidaktikk og literacy

Kompetanse

Studenten:

  • kan anvende avansert faglig og didaktisk kunnskap og skjønn til å styrke flerspråklige perspektiv og skolens demokratiske danningsoppdrag

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisningsformer, slik som individuelt arbeid, arbeid i grupper og forelesinger. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer, slik som lesekonferanser, presentasjon og diskusjon av pensum muntlig og digitalt.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 06.05.2024 09:00 (Utlevering)
14.05.2024 14:00 (Innlevering)
7 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
Fagsamtale/diskusjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • skriftlig arbeidskrav. Det skriftlige arbeidskravet skal skrives innen en allmennrettet sakprosasjanger, for eksempel kronikk, blogginnlegg eller leserinnlegg.
  • forberede, lede og delta i fagsamtale/diskusjon

Begge målformer skal være representert i omtrent like stort omfang.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3100
  • Tidligere år og semester for dette emnet