Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3100 Masteremne i norskdidaktikk. Literacy, danning og flerspråklighet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om utvikling av elevers kompetanse i lesing, skriving og muntlighet
- inngående kunnskap om opplæring i lesing, skriving og muntlighet og hvordan denne kan tilpasses ulike elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om flerspråklighet
- inngående kunnskap om utvalgte perspektiver fra norsk og internasjonal forskning om literacy og flerspråklighet
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge og vurdere undervisning i norskfaget som fremmer elevens kritiske tekstkompetanse og metakognisjon
- problematisere hva det vil si å lese tekster kritisk og reflektere rundt forholdet språk og makt
- vurdere forskning på norskdidaktikk og literacy
Kompetanse
Studenten:
- kan anvende avansert faglig og didaktisk kunnskap og skjønn til å styrke flerspråklige perspektiv og skolens demokratiske danningsoppdrag
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisningsformer, slik som individuelt arbeid, arbeid i grupper og forelesinger. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer, slik som lesekonferanser, presentasjon og diskusjon av pensum muntlig og digitalt.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.