vår 2024
LER-3050 Mastereme i begynneropplæring: Det lekende og lærende barnet i overgangen barnehage skole - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk eller norsk.

Innhold

Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring med utgangspunkt i barns lek og læring. Emnet bygger på læringstradisjoner fra barnehage og skole der lek, musikk, drama og fysisk aktivitet er naturlige læringsformer. Begynneropplæring i norsk og matematikk de to første skoleårene, samt opplæring i grunnleggende ferdigheter er sentralt. Førstehåndserfaringer og multimodale uttrykk er viktige utgangspunkt. Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om klasse- og læringsledelse med fokus på barn med ulik språklig og kulturell bakgrunn, samt sentrale utviklingstrekk hos barn i alderen 6 - 8 år. Hjem-skole-samarbeid i overgangen fra barnehage til skole og i utfordrende situasjoner blir vektlagt.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om barns utvikling, lek og læring i alderen 6- 8 år, relatert til begynneropplæring i norsk og matematikk
  • inngående kunnskap om varierte og tverrfaglige arbeidsformer og betydningen av elevens muntlige kommunikasjon
  • fordypet kunnskap om interaksjon og kommunikasjon knyttet til undervisning og læringsmiljø
  • fordypet kunnskap om hvordan læreren kan lede utfordrende og inkluderende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses ulike elevers forutsetninger
  • kunnskap om gjeldende rammeplan for barnehagen og inngående kunnskap om gjeldende læreplan for 1. og 2. trinn
  • inngående kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • kunnskap om hjem-skole-samarbeid i utfordrende situasjoner, blant annet i overgangen fra barnehage til skole
  • kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold som dialekter, målformer og flerspråklighet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utvikle varierte og tverrfaglige arbeidsformer som fremmer nysgjerrighet, kreativitet, utforsking, samarbeid og muntlig aktivitet hos elevene
  • reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsformer ved bruk av teori og relevant forskning
  • analysere læreplanen med fokus på overordnet del og tverrfaglige tema, og konkretisere kompetansemål i læringsmål og aktiviteter

Kompetanse

Studenten kan:

  • analysere og kritisk vurdere faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til overgangen fra barnehage til skole og i begynneropplæringen
  • begrunne didaktiske valg på bakgrunn av selvstendige og forskningsbaserte analyser og vurderinger
  • videreutvikle flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i skolens arbeid
  • utvise tydelig og engasjerende klasse- og læringsledelse for elever på 1. og 2. trinn, og legge til rette for trygge og inkluderende læringsmiljø

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter basert på forelesninger og seminarer. Undervisningen baseres på høy egeninnsats og studentsamarbeid som peker fram mot et selvstendig arbeid med masteroppgaven i begynneropplæring.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet kvalitetssikres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 13.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Feltarbeid i barnehage Godkjent – ikke godkjent
Seminar om klasse- og læringsledelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • ​70 % deltakelse på undervisning
  • gjennomføre et utforskende feltarbeid i barnehagen knyttet til overgangen barnehage-skole, med påfølgende oppsummering (utenom praksis)
  • planlegge og gjennomføre et seminar om klasse- og læringsledelse med fokus på språklig og kulturelt mangfold, og et tilpasset og inkluderende læringsmiljø

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3050
  • Tidligere år og semester for dette emnet