vår
2024
LER-3050 Mastereme i begynneropplæring: Det lekende og lærende barnet i overgangen barnehage skole - 15 stp
Innhold
Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring med utgangspunkt i barns lek og læring. Emnet bygger på læringstradisjoner fra barnehage og skole der lek, musikk, drama og fysisk aktivitet er naturlige læringsformer. Begynneropplæring i norsk og matematikk de to første skoleårene, samt opplæring i grunnleggende ferdigheter er sentralt. Førstehåndserfaringer og multimodale uttrykk er viktige utgangspunkt. Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om klasse- og læringsledelse med fokus på barn med ulik språklig og kulturell bakgrunn, samt sentrale utviklingstrekk hos barn i alderen 6 - 8 år. Hjem-skole-samarbeid i overgangen fra barnehage til skole og i utfordrende situasjoner blir vektlagt.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om barns utvikling, lek og læring i alderen 6- 8 år, relatert til begynneropplæring i norsk og matematikk
- inngående kunnskap om varierte og tverrfaglige arbeidsformer og betydningen av elevens muntlige kommunikasjon
- fordypet kunnskap om interaksjon og kommunikasjon knyttet til undervisning og læringsmiljø
- fordypet kunnskap om hvordan læreren kan lede utfordrende og inkluderende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses ulike elevers forutsetninger
- kunnskap om gjeldende rammeplan for barnehagen og inngående kunnskap om gjeldende læreplan for 1. og 2. trinn
- inngående kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
- kunnskap om hjem-skole-samarbeid i utfordrende situasjoner, blant annet i overgangen fra barnehage til skole
- kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold som dialekter, målformer og flerspråklighet
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle varierte og tverrfaglige arbeidsformer som fremmer nysgjerrighet, kreativitet, utforsking, samarbeid og muntlig aktivitet hos elevene
- reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsformer ved bruk av teori og relevant forskning
- analysere læreplanen med fokus på overordnet del og tverrfaglige tema, og konkretisere kompetansemål i læringsmål og aktiviteter
Kompetanse
Studenten kan:
- analysere og kritisk vurdere faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til overgangen fra barnehage til skole og i begynneropplæringen
- begrunne didaktiske valg på bakgrunn av selvstendige og forskningsbaserte analyser og vurderinger
- videreutvikle flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i skolens arbeid
- utvise tydelig og engasjerende klasse- og læringsledelse for elever på 1. og 2. trinn, og legge til rette for trygge og inkluderende læringsmiljø
Undervisning
Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter basert på forelesninger og seminarer. Undervisningen baseres på høy egeninnsats og studentsamarbeid som peker fram mot et selvstendig arbeid med masteroppgaven i begynneropplæring.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet kvalitetssikres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 13.05.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Feltarbeid i barnehage | Godkjent – ikke godkjent | |
Seminar om klasse- og læringsledelse | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- 70 % deltakelse på undervisning
- gjennomføre et utforskende feltarbeid i barnehagen knyttet til overgangen barnehage-skole, med påfølgende oppsummering (utenom praksis)
- planlegge og gjennomføre et seminar om klasse- og læringsledelse med fokus på språklig og kulturelt mangfold, og et tilpasset og inkluderende læringsmiljø
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-3050
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet