Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-3050 Mastereme i begynneropplæring: Det lekende og lærende barnet i overgangen barnehage skole - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring med utgangspunkt i barns lek og læring. Emnet bygger på læringstradisjoner fra barnehage og skole der lek, musikk, drama og fysisk aktivitet er naturlige læringsformer. Begynneropplæring i norsk og matematikk de to første skoleårene, samt opplæring i grunnleggende ferdigheter er sentralt. Førstehåndserfaringer og multimodale uttrykk er viktige utgangspunkt. Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om klasse- og læringsledelse med fokus på barn med ulik språklig og kulturell bakgrunn, samt sentrale utviklingstrekk hos barn i alderen 6 - 8 år. Hjem-skole-samarbeid i overgangen fra barnehage til skole og i utfordrende situasjoner blir vektlagt.
Opptakskrav
For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk eller norsk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om barns utvikling, lek og læring i alderen 6- 8 år, relatert til begynneropplæring i norsk og matematikk
- inngående kunnskap om varierte og tverrfaglige arbeidsformer og betydningen av elevens muntlige kommunikasjon
- fordypet kunnskap om interaksjon og kommunikasjon knyttet til undervisning og læringsmiljø
- fordypet kunnskap om hvordan læreren kan lede utfordrende og inkluderende læringsmiljøer der undervisningen tilpasses ulike elevers forutsetninger
- kunnskap om gjeldende rammeplan for barnehagen og inngående kunnskap om gjeldende læreplan for 1. og 2. trinn
- inngående kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
- kunnskap om hjem-skole-samarbeid i utfordrende situasjoner, blant annet i overgangen fra barnehage til skole
- kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold som dialekter, målformer og flerspråklighet
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle varierte og tverrfaglige arbeidsformer som fremmer nysgjerrighet, kreativitet, utforsking, samarbeid og muntlig aktivitet hos elevene
- reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsformer ved bruk av teori og relevant forskning
- analysere læreplanen med fokus på overordnet del og tverrfaglige tema, og konkretisere kompetansemål i læringsmål og aktiviteter
Kompetanse
Studenten kan:
- analysere og kritisk vurdere faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til overgangen fra barnehage til skole og i begynneropplæringen
- begrunne didaktiske valg på bakgrunn av selvstendige og forskningsbaserte analyser og vurderinger
- videreutvikle flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i skolens arbeid
- utvise tydelig og engasjerende klasse- og læringsledelse for elever på 1. og 2. trinn, og legge til rette for trygge og inkluderende læringsmiljø
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter basert på forelesninger og seminarer. Undervisningen baseres på høy egeninnsats og studentsamarbeid som peker fram mot et selvstendig arbeid med masteroppgaven i begynneropplæring.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet kvalitetssikres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.