Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

LER-3050 Mastereme i begynneropplæring: Det lekende og lærende barnet i overgangen barnehage skole - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring med utgangspunkt i barns lek og læring. Emnet bygger på læringstradisjoner fra barnehage og skole der lek, musikk, drama og fysisk aktivitet er naturlige læringsformer. Begynneropplæring i norsk og matematikk de to første skoleårene, samt opplæring i grunnleggende ferdigheter er sentralt. Førstehåndserfaringer og multimodale uttrykk er viktige utgangspunkt. Emnet gir inngående og forskningsbasert kunnskap om klasse- og læringsledelse med fokus på barn med ulik språklig og kulturell bakgrunn, samt sentrale utviklingstrekk hos barn i alderen 6 - 8 år. Hjem-skole-samarbeid i overgangen fra barnehage til skole og i utfordrende situasjoner blir vektlagt.

Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk eller norsk.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter basert på forelesninger og seminarer. Undervisningen baseres på høy egeninnsats og studentsamarbeid som peker fram mot et selvstendig arbeid med masteroppgaven i begynneropplæring.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet kvalitetssikres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.