vår
2024
LER-2201 Matematikk 1-7 Fordypning i matematikk og matematikkdidaktikk - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om
- brøk
- algebra
- geometri
- vurdering
- programmering
- utforskende matematikkundervisning
Studenten skal ha kunnskap om elevers matematiske tenkning og:
- hvordan elever utvikler brøkforståelse
- hvordan elever utvikler algebraisk tenkning og forståelse
- hvordan elever utvikler forståelse for for geometri
- hvordan elever utvikler algoritmisk tenkning
Studenten skal ha kunnskap om undervisning i matematikk og:
- ulike representasjoner brukt i brøkundervisningen
- progresjon i læring av brøk, fra illustrasjon til brøkregning
- vurdering og vurderingsformer
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere og vurdere elevers matematiske kunnskap knyttet til emnets temaer
- vurdere og velge ut relevante forskningsartikler
Kompetanse
Studenten skal ha kompetanse i å
- initiere, utvikle, delta og bidra i FoU-prosjekt og samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
- vurdere og gi tilbakemelding til elever
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og arbeidsformer, som individuelt arbeid og gruppearbeid. Utforskende og kreative arbeidsformer vil bli vektlagt.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 28.05.2024 09:00 (Utlevering) 31.05.2024 14:00 (Innlevering) |
4 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | ||
Presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | ||
Fagtekst | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- presentasjon av elevers matematiske utvikling til et av emnets temaer
- fagtekst knyttet til undervisning eller læring i brøk, algebra, geometri eller vurdering. Maks 2500 ord.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-2201
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet