vår
2024
LER-1622 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningens andre studieår. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav:
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Omfang:
Praksis gjennomføres i grupper på inntil 4 studenter.
3 uker praksis i høstsemesteret og 3 uker praksis i vårsemesteret.
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7. I dette emnet er det fokus på:
- Utvikling av egen læreridentitet, etisk bevissthet og relasjonskompetanse
- Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Samarbeid med andre institusjoner
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
- elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
- gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
Ferdigheter
Kandidaten kan
- lede læreprosesser for de yngste elevene
- reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
- gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse
- identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering
Generell kompetanse
Kanditaten har
- innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og kompetanser
- endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid og faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Undervisning
Praksisperioden har hovedvekt på elevers læring og utvikling. Praksis organiseres slik at studentene fokuserer både på læringsarbeidet i hele elevgruppen og på en valgt fokuselev. Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Tilstedeværelse praksisopplæring | Godkjent – ikke godkjent |
Tilstedeværelse praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Elevsamtale | Godkjent – ikke godkjent |
Utviklingssamtale | Godkjent – ikke godkjent |
Praksismappe | Godkjent – ikke godkjent |
Utviklingsmål | Godkjent – ikke godkjent |
Gruppeavtale | Godkjent – ikke godkjent |
Egenvurdering | Godkjent – ikke godkjent |
Evaluering | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i all praksisopplæring inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- 90% oppmøte i praksis
- Gjennomføre en elevsamtale
- Observere en utviklingssamtale (i eller utenfor praksisperioden)
- Videreutvikle den digitale praksismappen med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
- Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapport fra første studieår
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
- Skriftlig egenvurdering høst/vår
- Evaluering høst/vår
Kontinuasjonseksamen
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-1622
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet