vår 2024
LER-1621 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp

Emnetype

Emnet utgjør praksisdelen i utdanningens første studieår. Emnet kan kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Omfang:

Praksis gjennomføres i grupper på inntil fire studenter.

En uke praksis i høstsemesteret og tre uker praksis i vårsemesteret.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1601 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn 10 stp
LER-1611 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn 10 stp

Innhold

Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7. I dette emnet er det fokus på:

  • utvikling av egen læreridentitet, etisk bevissthet og relasjonskompetanse
  • klasseledelse og lærerrollen
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om:

  • lærerens oppgaver og roller i skolen
  • kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
  • gjeldende lov- og planverk for grunnskolen

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
  • kan lede læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge og gjennomføre undervisning for alle elever

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Praksisperiodens hovedfokus er lærerrollen og elevers læring. Studentene skal tilegne seg kunnskap om lærerrollen gjennom observasjon og utvikle kompetanse i å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer.

Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må også regne med at de skal gjennomføre undervisning i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Praksisvurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse praksisopplæring Godkjent – ikke godkjent
Observasjonsoppgaver Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse praksis Godkjent – ikke godkjent
Undervisningsøkt Godkjent – ikke godkjent
Praksismappe Godkjent – ikke godkjent
Forventingsnotat Godkjent – ikke godkjent
Gruppeavtale Godkjent – ikke godkjent
Egenvurdering Godkjent – ikke godkjent
Evaluering Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
  • Delta på observasjonsoppgaver i ITP-uke
  • 90 % oppmøte i praksis
  • Opprette digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling
  • Forventningsnotat ca.400 ord
  • Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
  • Skriftlig egenvurdering høst/vår
  • Evaluering av praksis

Kontinuasjonseksamen

En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.
  • Om emnet
  • Studiested: Finnsnes |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: LER-1621
  • Tidligere år og semester for dette emnet