vår
2024
LER-1621 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp
Emnetype
Emnet utgjør praksisdelen i utdanningens første studieår. Emnet kan kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Omfang:
Praksis gjennomføres i grupper på inntil fire studenter.
En uke praksis i høstsemesteret og tre uker praksis i vårsemesteret.
Innhold
Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7. I dette emnet er det fokus på:
- utvikling av egen læreridentitet, etisk bevissthet og relasjonskompetanse
- klasseledelse og lærerrollen
- planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om:
- lærerens oppgaver og roller i skolen
- kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
- gjeldende lov- og planverk for grunnskolen
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
- kan lede læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge og gjennomføre undervisning for alle elever
Undervisning
Praksisperiodens hovedfokus er lærerrollen og elevers læring. Studentene skal tilegne seg kunnskap om lærerrollen gjennom observasjon og utvikle kompetanse i å planlegge, gjennomføre, og vurdere undervisning under veiledning av praksislærer.
Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må også regne med at de skal gjennomføre undervisning i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Tilstedeværelse praksisopplæring | Godkjent – ikke godkjent |
Observasjonsoppgaver | Godkjent – ikke godkjent |
Tilstedeværelse praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Undervisningsøkt | Godkjent – ikke godkjent |
Praksismappe | Godkjent – ikke godkjent |
Forventingsnotat | Godkjent – ikke godkjent |
Gruppeavtale | Godkjent – ikke godkjent |
Egenvurdering | Godkjent – ikke godkjent |
Evaluering | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
- Delta på observasjonsoppgaver i ITP-uke
- 90 % oppmøte i praksis
- Opprette digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonsfaglig utvikling
- Forventningsnotat ca.400 ord
- Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
- Skriftlig egenvurdering høst/vår
- Evaluering av praksis
Kontinuasjonseksamen
En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.- Om emnet
- Studiested: Finnsnes |
- Studiepoeng: 0
- Emnekode: LER-1621
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet