vår 2024
IDR-2351 Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på bachelor idrettsvitenskap, Tromsø, men kan tas som enkeltemne av studenter med påkrevde forkunnskaper i trenings og bevegelseslære, og idrettspedagogikk og idrettspsykologi.

Obligatorisk forkunnskapskrav

IDR-1141 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi, IDR-1311 Trenings- og bevegelseslære med basistrening

Innhold

Emnet skal gi studentene en videreføring i idrettspedagogiske og idrettspsykologiske perspektiver med relevans for trener og lederarbeid. Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv tar utgangspunkt i de ulike oppgavene og rollene som en trener har som profesjonsutøver. Følgende tema er sentrale:

  • Trenings-, idretts- og prestasjonspsykologi
  • Pedagogiske metoder og virkemidler i prestasjonsutvikling
  • Krav til trenerens kompetanse
  • Treneren som prestasjonsutvikler, veileder og rollemodell

Hva lærer du

Kunnskap

  • Beskrive og forklare motivasjonsteorier, læringsteorier og betydningen av trener - utøverforholdet i idrett
  • Finne fram til og diskutere forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrett med spesiell vekt på prestasjonsutvikling
  • Definere og drøfte trenerens rolle, funksjon og personlighet i en profesjonell yrkesforståelse

Ferdigheter

  • Omsette og anvende sine kunnskap om motivasjon, treningsstyring og måloppnåelse på en relevant og målrettet måte
  • Argumentere for sitt pedagogisk ståsted og vise det i sin trenervirksomhet
  • Vise anvendt kunnskap om trenerrollen gjennom ulike presentasjoner

Generell kompetanse

  • Utvikle en profesjonell forståelse av trenerrollen
  • Kritisk diskutere trenerrollen ut i fra et overordnet pedagogisk og psykologisk perspektiv
  • Identifisere seg med trenerrollens ulike utfordringer og muligheter, samt identifisere sitt eget ståsted basert på relevant faglitteratur
  • Kunne gjøre bruk av faglitteratur som grunnlag i trenervirksomhet

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk

Undervisning

Emnet vil bli holdt i forelesning- og seminarform med faglærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning og fremlegg av studentoppgaver. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 23.04.2024–26.04.2024 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Deltagelse i undervisning Godkjent – ikke godkjent
Muntlig presentasjon av gruppeoppgave Godkjent – ikke godkjent
Individuell oppgave Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Det kreves minimum 80% deltakelse i undervisning organisert som seminar. Det vil fremgå av læringsplattformen hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk. Studentene har to arbeidskrav som må være fullført og godkjent før en kan framstilles seg til eksamen:

  • Muntlig presentasjon av en gruppeoppgave, hvor relevant faglitteratur drøftes og presenteres i sammenheng med trenervirksomhet. Obligatorisk deltakelse på presentasjoner.
  • Individuell oppgave i trener-/veilederpraksis, med utgangspunkt i faglitteratur.

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet

Kontinuasjonseksamen

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: IDR-2351
  • Tidligere år og semester for dette emnet