vår
2024
IDR-2351 Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv - 10 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene en videreføring i idrettspedagogiske og idrettspsykologiske perspektiver med relevans for trener og lederarbeid. Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv tar utgangspunkt i de ulike oppgavene og rollene som en trener har som profesjonsutøver. Følgende tema er sentrale:
- Trenings-, idretts- og prestasjonspsykologi
- Pedagogiske metoder og virkemidler i prestasjonsutvikling
- Krav til trenerens kompetanse
- Treneren som prestasjonsutvikler, veileder og rollemodell
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive og forklare motivasjonsteorier, læringsteorier og betydningen av trener - utøverforholdet i idrett
- Finne fram til og diskutere forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrett med spesiell vekt på prestasjonsutvikling
- Definere og drøfte trenerens rolle, funksjon og personlighet i en profesjonell yrkesforståelse
Ferdigheter
- Omsette og anvende sine kunnskap om motivasjon, treningsstyring og måloppnåelse på en relevant og målrettet måte
- Argumentere for sitt pedagogisk ståsted og vise det i sin trenervirksomhet
- Vise anvendt kunnskap om trenerrollen gjennom ulike presentasjoner
Generell kompetanse
- Utvikle en profesjonell forståelse av trenerrollen
- Kritisk diskutere trenerrollen ut i fra et overordnet pedagogisk og psykologisk perspektiv
- Identifisere seg med trenerrollens ulike utfordringer og muligheter, samt identifisere sitt eget ståsted basert på relevant faglitteratur
- Kunne gjøre bruk av faglitteratur som grunnlag i trenervirksomhet
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 23.04.2024–26.04.2024 | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Deltagelse i undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Muntlig presentasjon av gruppeoppgave | Godkjent – ikke godkjent | ||
Individuell oppgave | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Det kreves minimum 80% deltakelse i undervisning organisert som seminar. Det vil fremgå av læringsplattformen hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk. Studentene har to arbeidskrav som må være fullført og godkjent før en kan framstilles seg til eksamen:
- Muntlig presentasjon av en gruppeoppgave, hvor relevant faglitteratur drøftes og presenteres i sammenheng med trenervirksomhet. Obligatorisk deltakelse på presentasjoner.
- Individuell oppgave i trener-/veilederpraksis, med utgangspunkt i faglitteratur.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IDR-2351
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet