Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2024
IDR-2351 Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på bachelor idrettsvitenskap, Tromsø, men kan tas som enkeltemne av studenter med påkrevde forkunnskaper i trenings og bevegelseslære, og idrettspedagogikk og idrettspsykologi.
Innhold
Emnet skal gi studentene en videreføring i idrettspedagogiske og idrettspsykologiske perspektiver med relevans for trener og lederarbeid. Trenerrollen i et profesjonelt perspektiv tar utgangspunkt i de ulike oppgavene og rollene som en trener har som profesjonsutøver. Følgende tema er sentrale:
- Trenings-, idretts- og prestasjonspsykologi
- Pedagogiske metoder og virkemidler i prestasjonsutvikling
- Krav til trenerens kompetanse
- Treneren som prestasjonsutvikler, veileder og rollemodell
Obligatorisk forkunnskapskrav
IDR-1141 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi, IDR-1311 Trenings- og bevegelseslære med basistrening
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive og forklare motivasjonsteorier, læringsteorier og betydningen av trener - utøverforholdet i idrett
- Finne fram til og diskutere forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrett med spesiell vekt på prestasjonsutvikling
- Definere og drøfte trenerens rolle, funksjon og personlighet i en profesjonell yrkesforståelse
Ferdigheter
- Omsette og anvende sine kunnskap om motivasjon, treningsstyring og måloppnåelse på en relevant og målrettet måte
- Argumentere for sitt pedagogisk ståsted og vise det i sin trenervirksomhet
- Vise anvendt kunnskap om trenerrollen gjennom ulike presentasjoner
Generell kompetanse
- Utvikle en profesjonell forståelse av trenerrollen
- Kritisk diskutere trenerrollen ut i fra et overordnet pedagogisk og psykologisk perspektiv
- Identifisere seg med trenerrollens ulike utfordringer og muligheter, samt identifisere sitt eget ståsted basert på relevant faglitteratur
- Kunne gjøre bruk av faglitteratur som grunnlag i trenervirksomhet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk
Undervisning
Emnet vil bli holdt i forelesning- og seminarform med faglærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning og fremlegg av studentoppgaver. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.