vår
2024
IDR-2281 Idrett og samfunn - 10 stp
Innhold
Gjennom emnet "Idrett og samfunn" skal studentene tilegne seg kunnskap om idrettens sosiale og kulturelle betydning i samfunnet. Studiet skal slik stimulere til selvstendig og kritisk tenking om idrettens rolle og funksjon i samfunnet og om idrett som kulturfenomen. Emnet belyses med utgangspunkt i idrettssosiologi og i idrettshistorie.
Følgende tema vil bli vektlagt i idrettssosiologi:
- Sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn og etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv
- Idrettsdeltakelse i det norske samfunn
- Verdier og holdninger knyttet til livsstil, fysisk aktivitet og helse
- Idrettsorganisasjonenes (NIF, forbund, krets, klubb) oppbygging og utbredelse i det norske samfunn
- Idrettens dilemmaer innen toppidrett og breddeidrett
- Sammenhenger mellom kropp, helse og idrett
Gjennom Idrettshistorie skal studentene tilegne seg kunnskap om idretten som fenomen og dets utvikling i moderne norsk historie. Gjennom denne delen av emnet utvikles bevissthet omkring historien om norsk idrett:
- Fremvekst og spredning av idrett i det norske samfunn i perioden 1880 - 1920
- Idrettsorganisasjoner i konflikt og samarbeid 1924-1940
- Idrett som del av velferdsstaten 1946 - 1980.
- Idrettens differensiering i aktiviteter, deltakergrupper og bruk av arenaer fra 1990.
- Statens idrettspolitikk - forvaltning og finansiering
- Ulike politiske motiv for norsk idrett i moderne historie
Hva lærer du
Kunnskap
- Beskrive fritidsbruk og deltakelse i fritidsaktiviteter i det norske samfunn
- Beskrive friluftsliv som typisk norsk livsstil
- Forstå idrettens betydning for en sunn eller usunn livsstil
- Gjengi idrettens historiske framvekst og organisatoriske oppbygging
Ferdigheter
- Framføre muntlig en reflektert redegjørelse for et tema knyttet til idrett og samfunn
- Analysere vitenskapelige tekster
- Forklare grunnleggende forskningsdata
Generell kompetanse
- Formidle det tradisjonelle og det moderne friluftslivets betydning for utvikling av væremåte og livsstil
- Forstå kroppens betydning for kjønn og kjønns betydning for kroppen
- Forstå ulike kroppsbegrep og filosofiske tilnærminger til kropp
- Delta med reflekterte synspunkter i samfunnsdebatter om idrett og fysisk aktivitet
Undervisning
Deler av kurset vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning. I tillegg skal studentene i gruppearbeid forberede studentframlegg.
For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 04.06.2024 09:00 (Utlevering) 10.06.2024 14:00 (Innlevering) |
6 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Deltakelse obligatorisk undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Idrettssosiologi (presentasjon) | Godkjent – ikke godkjent | ||
Idrettshistorie (oppgave) | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Det kreves minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning. Det vil fremgå av undervisningsplanen hva som er obligatorisk undervising. I tillegg:
- Idrettssosiologi: Hver student skal presentere et skriftlig vitenskapelig arbeid til et gitt tema som grunnlag for etterfølgende diskusjon.
- Idrettshistorie: Hver student må levere og få godkjent en oppgavebesvarelse i mappe på Canvas innen kursets slutt.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IDR-2281
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet