vår
2024
ERG-1120 Barns helse, utvikling og lek - 15 stp
Innhold
Undervisning i første del av emnet handler om hvordan barn utvikler seg fram til ungdomsalder. Med utgangspunkt i barns hverdagsaktiviteter og med særlig vekt på lek og læring, gjennomføres ulike undervisningsaktiviteter.
Sentral undervisning både på campus og i praksis er øving i aktivitetsanalyse og vurdering av barn i aktivitet. Barn samspiller med og påvirkes av sine omgivelser i hjem, barnehage, skole, nærmiljø og samfunn. Det kan være fysiske omgivelser og sosiale og kulturelle omgivelser representert ved nærfamilie, venner og andre voksne. Gjennom arbeid med ulike oppgaver vektlegges universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene. Strukturelle omgivelser utforskes gjennom undervisning om barns rettigheter, status, levekår, tjenestetilbud og aktiviteter. Betydningen av å vokse opp i ulike kulturelle grupper utforskes. Oppvekst i samisk kultur er særlig i fokus.
Fagutøvelse med barn oppøves gjennom ferdighetstrening og arbeid i basisgruppen. Gjennom arbeid med ulike case anvendes ergoterapeutisk arbeidsprosess med ulike redskaper for kartlegging, vurdering og tiltak. Dokumentasjon og formidling av ergoterapeutisk arbeid og kompetanse oppøves.
Et gjennomgående tema i all undervisning og arbeid med oppgaver, er samhandling med barn og utforsking av ergoterapeutens rolle og arbeidsoppgaver. Refleksjon over egen ergoterapeutisk kompetanse anvendt i tverrfaglig samarbeid, skal bidra til dannelse av studentenes faglige identitet.
Hva lærer du
Kunnskap:
- Kan forklare utviklingen av barns motoriske, kognitive, psykiske og emosjonelle forutsetninger for aktivitetsdeltakelse.
- Kan definere lek og læring og forklare hvordan lek og læring innvirker i barns utvikling, helse, identitet og aktivitetsdeltakelse.
Kan reflektere over hvordan barns helse og sykdom, oppvekst, levekår, status og rettigheter påvirker barns utvikling og deltakelse ved å
- anvende kunnskap om sykdom og helse og forklare hvordan disse kan bidra til å fremme og hemme barns helse og utvikling.
- kan reflektere ut fra case og teori om funksjonshemming, inkludering og utenforskap, samt occupational justice og injustice
Kan forklare hvordan deltakelse, samspill og tilhørighet i sosiale, kulturelle og fysiske omgivelser kan påvirke barnets utvikling og aktivitetsmuligheter ved å anvende
- teori om tilknytning, relasjoner og kommunikasjon.
- kunnskap om barns status, rolle og aktiviteter i ulike kulturer, med særlig vekt på samisk kultur.
- kunnskap om universell utforming av lekeplass / barnehage / skole.
- annen relevant kunnskap fra tidligere emner i studiet.
Kan forklare virksomhetsanalyse av barn i daglig aktivitet
- ut fra teori om barns utvikling og lek
- som en del av ergoterapeutisk arbeidsprosess og resonnering.
- Kan beskrive hvordan brukermedvirkning i arbeid med barn kan/bør foregå.
- Kan forklare hva habilitering er og hva ergoterapeutens rolle og oppgaver i habilitering kan være.
- Kjenne til faglige retningslinjer og veiledere som veileder tjenester og tilbud til barn og reflektere over hvordan innholdet i disse kan påvirke utøvelse av ergoterapitjenester til barn.
- Gjengi FNs barnekonvensjon og norsk lovverk som påvirker oppvekst og tjenester til barn og henvise til disse i undervisning og oppgaveskriving.
Ferdigheter
- Kan utføre aktivitetsanalyse av barns daglige aktiviteter
Kan utføre virksomhetsanalyse av barn i daglig aktivitet.
- Anvender teori om barns utvikling og lek i analysen.
- Anvender virksomhetsanalyse i en ergoterapeutisk arbeidsprosess.
Kan anvende relevant kunnskap i terapeutisk samhandling. For eksempel:
- utviklingsteoretiske perspektiver.
- teori om lek.
- kunnskap om sykdom relevant for de case som anvendes i undervisning.
- relevant lovverk.
Kan benytte ergoterapeutisk arbeidsprosess og prøve ut relevante teorier og redskaper i denne prosessen.
- Prøver ut aktivitetsbasert kartlegging av barn.
- Vurderer barnets aktivitetsutførelse ut fra relevant teori.
- Anvende modell for menneskelig aktivitet (MOHO) i vurdering av barns aktivitetskompetanse.
- Benytter SMART prinsipper og andre relevante metoder som f.eks. GAS, i målsetting for ergoterapeutisk intervensjon med barn.
- Foreslår relevante og begrunnede tiltak der det er fare for eller foreligger begrensinger i utøvelsen av og deltakelsen i aktivitet.
- Er bevisst på egen kommunikasjon og øver på å kommunisere med barn med formål å bygge god relasjon.
- Kan gjennomføre vurdering av universell utforming i barnehage, skole eller lekeplass.
Generell kompetanse
- Kan benytte og reflektere over terapeutisk og etisk kompetanse i kontaktetablering og kommunikasjon med barn på barnas premisser.
- Resonnerer kritisk over ergoterapeutens yrkesutøvelse og deltakelse i tverrfaglig samarbeid med barn og deres nærmeste omsorgspersoner.
- Kan reflektere over barns, deres omsorgspersoners og relevante yrkesgruppers erfaringskompetanse og medvirkning i ergoterapeutisk arbeid med barn.
Kan muntlig og skriftlig dokumentere og formidle ergoterapeutisk kunnskap om barn.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
Emnet gjennomføres 2. semester og avslutter første studieår. Forventet arbeidsmengde 40 timers studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudium. Omfang av praksis, se avsnitt om praksis.
Emnet har varierte studentaktive læringsformer:
Forelesninger introduserer eller gir oversikt over viktige tema i emnet.
Gruppebaserte læringsaktiviteter med:
Basisgruppearbeid med problemløsning ut fra PBL, CBL og/eller ergoterapeutisk arbeidsprosess
Ferdighetstrening relevant for ergoterapeutisk arbeid med barn
Seminarer med omvendt undervisning, diskusjoner om litteratur og læring, samt framlegg fra studentenes arbeid i grupper.
Temadager som kombinerer ulike undervisningsformer.
Praksis i barnehage, skole og/eller andre tjenester for å lære om barns utvikling og deltakelse i aktivitet.
Dokumentasjon og formidling av egen kompetanse skriftlig og muntlig.
Vurdering, refleksjon og tilbakemelding over eget og medstudenters arbeid.
Praksis
Praksis er obligatorisk undervisning med krav om min. 90% tilstedeværelse. I praksis lærer studentene i autentiske situasjoner i barnehage / skole og/eller andre tjenester eller tilbud for barn. Forventet læringsutbytte i praksis inngår i beskrevet læringsutbytte for emnet. Praksisundervisning er veiledet fra ergoterapeututdanningen sammen med relevant personale i tjenesten/tilbudet. Praksis er 7 dager i barnehage/skole.
Etter endt praksis skal studenten utarbeide en skriftlig presentasjonsmappe som følger studentene til senere praksisperioder i studiet.
Kontinuasjon praksis:
Ikke fullført praksis i dette emnet må tas igjen. Antall forsøk i praksis reguleres av forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 31.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Muntlig eksamen | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Ergoterapeutisk arbeid - skriftlig oppgave knyttet til praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Universell utforming av barns omgivelser - skriftlig oppgave knyttet til praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Tilstrekkelig deltakelse på undervisning og praksis | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: ERG-1120
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet