Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

ERG-1120 Barns helse, utvikling og lek - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER bachelor i ergoterapi, og emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Undervisning i første del av emnet handler om hvordan barn utvikler seg fram til ungdomsalder. Med utgangspunkt i barns hverdagsaktiviteter og med særlig vekt på lek og læring, gjennomføres ulike undervisningsaktiviteter.

Sentral undervisning både på campus og i praksis er øving i aktivitetsanalyse og vurdering av barn i aktivitet. Barn samspiller med og påvirkes av sine omgivelser i hjem, barnehage, skole, nærmiljø og samfunn. Det kan være fysiske omgivelser og sosiale og kulturelle omgivelser representert ved nærfamilie, venner og andre voksne. Gjennom arbeid med ulike oppgaver vektlegges universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene. Strukturelle omgivelser utforskes gjennom undervisning om barns rettigheter, status, levekår, tjenestetilbud og aktiviteter. Betydningen av å vokse opp i ulike kulturelle grupper utforskes. Oppvekst i samisk kultur er særlig i fokus.

Fagutøvelse med barn oppøves gjennom ferdighetstrening og arbeid i basisgruppen. Gjennom arbeid med ulike case anvendes ergoterapeutisk arbeidsprosess med ulike redskaper for kartlegging, vurdering og tiltak. Dokumentasjon og formidling av ergoterapeutisk arbeid og kompetanse oppøves.

Et gjennomgående tema i all undervisning og arbeid med oppgaver, er samhandling med barn og utforsking av ergoterapeutens rolle og arbeidsoppgaver. Refleksjon over egen ergoterapeutisk kompetanse anvendt i tverrfaglig samarbeid, skal bidra til dannelse av studentenes faglige identitet.


Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-1100 Menneske i aktivitet

Hva lærer du

Kunnskap:

Ferdigheter

Generell kompetanse

Kan muntlig og skriftlig dokumentere og formidle ergoterapeutisk kunnskap om barn.


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Undervisning

Emnet gjennomføres 2. semester og avslutter første studieår. Forventet arbeidsmengde 40 timers studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudium. Omfang av praksis, se avsnitt om praksis.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer:

Forelesninger introduserer eller gir oversikt over viktige tema i emnet.

Gruppebaserte læringsaktiviteter med:

Basisgruppearbeid med problemløsning ut fra PBL, CBL og/eller ergoterapeutisk arbeidsprosess

Ferdighetstrening relevant for ergoterapeutisk arbeid med barn

Seminarer med omvendt undervisning, diskusjoner om litteratur og læring, samt framlegg fra studentenes arbeid i grupper.

Temadager som kombinerer ulike undervisningsformer.

Praksis i barnehage, skole og/eller andre tjenester for å lære om barns utvikling og deltakelse i aktivitet.

Dokumentasjon og formidling av egen kompetanse skriftlig og muntlig.

Vurdering, refleksjon og tilbakemelding over eget og medstudenters arbeid.

Praksis

Praksis er obligatorisk undervisning med krav om min. 90% tilstedeværelse. I praksis lærer studentene i autentiske situasjoner i barnehage / skole og/eller andre tjenester eller tilbud for barn. Forventet læringsutbytte i praksis inngår i beskrevet læringsutbytte for emnet. Praksisundervisning er veiledet fra ergoterapeututdanningen sammen med relevant personale i tjenesten/tilbudet. Praksis er 7 dager i barnehage/skole.

Etter endt praksis skal studenten utarbeide en skriftlig presentasjonsmappe som følger studentene til senere praksisperioder i studiet.

Kontinuasjon praksis:

Ikke fullført praksis i dette emnet må tas igjen. Antall forsøk i praksis reguleres av forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 31.