vår
2024
BVE-1612 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis - 30 stp
Innhold
Emnet gir en innføring i forebyggende og helsefremmende barnevernsfaglig arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
I emnet introduseres pedagogiske metoder og tiltak i miljøterapeutisk arbeid. Gjennom emnet får studenten kunnskap om tidlig innsats, samspillet mellom individ og samfunn, sosial ulikhet og levekår. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
Emnet gir også kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.
I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
- har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- har bred kunnskap om samspill, kommunikasjon og relasjonsarbeid.
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid.
- har kunnskap om pedagogiske metoder og tiltak i miljøterapeutisk arbeid.
- har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
- kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
- kjenner til betydningen av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over barnevernspedagogens rolle i systematisk endringsarbeid.
- reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
- planlegge, koordinere og praktisere forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og ungdom oppholder seg.
- anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid.
- anvende faglig kunnskap fra barn og unge for å sikre deltakelse og medvirkning.
- anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
- anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
- kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
- reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i samspill, kommunikasjon, relasjon og samhandling.
- har kunnskap om forebygging og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelsen i møte brukergrupper.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 05.06.2024–07.06.2024 | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Arbeidskrav 1 | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav 2 | Godkjent – ikke godkjent | ||
Arbeidskrav 3 | Godkjent – ikke godkjent | ||
Obligatorisk praksisk | Godkjent – ikke godkjent | ||
Nærværskrav | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BVE-1612
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet