vår
2024
BED-2119 Kommunikasjon - 15 stp
Innhold
Ferdigheter i kommunikasjon er nødvendig for å lede og oppnå samarbeid. Hensikten med kurset er å gi studentene økt kunnskap om betydningen av kommunikasjon som virkemiddel ved prosjektledelse. Det legges til rette for utvikling av kommunikasjonskompetanse, det vil si forbedring av lytteferdigheter samt økt presisjon i formidling av budskapet, med særlig oppmerksomhet om det særegne ved kommunikasjon i prosjektorganisasjoner.
Noen sentrale spørsmål i emnet er:
Hvordan kan kommunikasjon benyttes som strategisk verktøy i prosjektarbeid?
Hvordan håndtere kommunikasjon med medier?
Hvordan bruke ulike kanaler for kommunikasjon utad og innad?
Hvilke retoriske grep er virksomme for å få frem budskapet muntlig, skriftlig og non-verbalt?
Hvilke barrierer kan oppstå mot effektiv kommunikasjon?
Hvordan håndtere vanskelige samtaler og konflikter?
Hvordan lede møter slik at de fungerer best mulig?
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studenten skal ha:
- kunnskap om kommunikasjonsteorier som er relevante for prosjektledelse.
- kunnskap om prinsipper og verktøy for kommunikasjon i virksomheter internt og eksternt.
- kunnskap om konflikthåndtering.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- utarbeide strategier og planer for kommunikasjonsstrategier, formidling, presentasjoner og konflikthåndtering.
- lede gjennomføring av kommunikasjonsplaner og tiltak.
- gjennomføre praktiske kommunikasjonstiltak som møter, muntlige presentasjoner, skriftlige presentasjoner, mediekontakt, bruk av digitale medier.
- gjennomføre tiltak for å løse konflikter i prosjekter.
Samlet kompetanse:
Studenten skal være i stand til å
- å presentere sentralt kommunikasjonsfaglig stoff som teorier, problemstillinger og løsninger.
- å utveksle faglige synspunkter om teorier og praksis.
- å lede planlegging og gjennomføring av prosjekters kommunikasjon på en slik måte at kommunikasjonen bidrar til at prosjektets mål blir nådd.
- å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i faget for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene.
Undervisning
Undervisninga vil være prosessorientert. Den vil veksle mellom dialogorienterte forelesninger og kommunikasjonsøvelser (individuelt, gruppearbeid og case-diskusjoner) gjerne med utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer. Det er lagt opp til 54 timer undervisning i emnet. Fullt utbytte av emnet krever tilstedeværelse i undervisningen. Studentene får i tillegg et tilbud om å delta i korte digitale møter mellom de fysiske samlingene («digital fagprat»), og noe undervisningsmateriell blir også lagt ut i Canvas uten alltid å bli behandlet i undervisningen.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 21.05.2024 09:00 (Utlevering) 04.06.2024 14:00 (Innlevering) |
14 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Individuell muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Studentene skal gi en individuell muntlig presentasjon av et oppgitt tema. Presentasjonen gis ved UiT i Harstad den tredje samlingen i semesteret. Arbeidskravet evalueres ut fra presentasjonsform og faglig innhold. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BED-2119
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet