vår 2023
LER-1502 Mat og helse 5-10 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1512 Mat og helse 5-10 15 stp

Innhold

  • Sentralt i emnet inngår helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Fagdidaktikk er gjennomgående i hele emnet
  • Produksjon av internasjonale, moderne og tradisjonelle matretter
  • Kunnskap om sammenhengen mellom barn og unges kosthold og helse

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om matvaremerking, matvarenes næringsinnhold og anvendelsesområder for matvaregruppene
  • kunnskap om nasjonale kostanbefalinger og sentrale styringsdokumenter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ulike matlagingsmetoder og redskaper
  • kan anvende helsemyndighetenes kostråd i tilberedelse og sammensetning av mat og måltider
  • kritisk vurdere kostholdsinformasjon fra ulike kilder
  • anvende digitale verktøy i praktisk og teoretisk arbeid
  • praktisere faget i tråd med lærerplanens intensjoner og innhold.

Kompetanse

  • mat og helse i et helsefremmende og samfunnsaktuelt perspektiv
  • didaktisk gjennomføring av undervisning i mat og helsefaget legitimert og forankret i læreplanens innhold og intensjoner

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Veiledning
  • Praktisk matfaglig arbeid
  • Studentaktive læringsformer.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.

Praksis

Se egen praksisplan.


Mer info om arbeidskrav

  • 70% obligatorisk deltakelse på all undervisning
  • Utvikle og gjennomføre et didaktisk undervisningsopplegg. Rammer for den skriftlige delen er 4000 ord. Rammer for didaktisk praktisk gjennomføring er satt til 4 undervisningstimer.
  • Det didaktiske undervinsingsopplegget skal være forankret i LK-20 med tverrfaglige temaer Folkehelse, livsmestring og bærekraft. Grunnleggende matfaglige teknikker og grunnleggende ferdigheter skal komme frem.
  • Arbeidskravet må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1502
  • Tidligere år og semester for dette emnet