høst 2023
PFF-5072 Fordypning i naturfagdidaktikk del 2 - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5022 Naturfagdidaktikk, PFF-5042 Fordypning i naturfagdidaktikk del 1

Innhold

Emnet omfatter følgende fagdidaktiske temaer og problemstillinger:

  • Forskningsbasert grunnlag for undervisning og læring
  • Elevenes læreforutsetninger
  • Holdninger og etiske problemstillinger

Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes særlig hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning.  Emnet omfatter derfor følgende felles fagdidaktiske temaer:

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
  • Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:  

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om utfordringer med begrepslæring ut fra elevens bakgrunn
  • inngående kunnskap om forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
  • et bredt repertoar av læringsstrategier, arbeidsmåter og læremidler
  • kunnskapsgrunnlag for utprøving av utforskende og elevaktive arbeidsformer
  • inngående kunnskap sentrale fagdiskusjoner og etiske problemstillinger i naturfaget
  • inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
  • kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
  • inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og anvende forskning knyttet til formidling og undervisning i naturfag
  • reflektere over og forbedre egen praksis med utgangspunkt i praksiserfaring og fagdidaktisk litteratur
  • med utgangspunkt i forskningsresultater drøfte ulike holdninger til naturfagene ut i fra elevenes kjønn, sosial bakgrunn og etnisitet
  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
  • fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
  • finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Om lag 24 undervisningstimer i form av forelesninger, seminar og studentaktive arbeidsformer.

Pensum: 550 sider. En del av pensumlitteraturen vil være på engelsk.


Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Muntlig eksamen Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Abstrakt på fordypningstema Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5072
  • Tidligere år og semester for dette emnet