Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PFF-5072 Fordypning i naturfagdidaktikk del 2 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet omfatter følgende fagdidaktiske temaer og problemstillinger:
- Forskningsbasert grunnlag for undervisning og læring
- Elevenes læreforutsetninger
- Holdninger og etiske problemstillinger
Emnet har også en felles fordypningsdel med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes særlig hvordan en kan arbeide for å bruke det kulturelle mangfoldet som ofte finnes i klasserom, med særlig fokus på nasjonale minoriteter, som en ressurs i undervisningssammenheng. I emnet er det også fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse, herunder digitale læremidler som brukes i skolen og hvilken funksjon disse læremidlene kan sies å ha, og på skoleforskning som har både nasjonal og internasjonal betydning. Emnet omfatter derfor følgende felles fagdidaktiske temaer:
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Kulturelt mangfold med særlig fokus på nasjonale minoriteter på Nordkalotten
- Nasjonale og internasjonale trender og innsikter innenfor utdanningsforskning
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om utfordringer med begrepslæring ut fra elevens bakgrunn
- inngående kunnskap om forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
- et bredt repertoar av læringsstrategier, arbeidsmåter og læremidler
- kunnskapsgrunnlag for utprøving av utforskende og elevaktive arbeidsformer
- inngående kunnskap sentrale fagdiskusjoner og etiske problemstillinger i naturfaget
- inngående kunnskap om digitale læringsprosesser og teknologirike læringsfelleskap
- kunnskap om bakgrunnen for vektleggingen av nasjonale minoriteter i norsk skole
- inngående kunnskap om og innsikt i nasjonale og internasjonale trender innenfor utdanningsforskning
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og anvende forskning knyttet til formidling og undervisning i naturfag
- reflektere over og forbedre egen praksis med utgangspunkt i praksiserfaring og fagdidaktisk litteratur
- med utgangspunkt i forskningsresultater drøfte ulike holdninger til naturfagene ut i fra elevenes kjønn, sosial bakgrunn og etnisitet
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse i samspill med fagfeller, kollegaer og elever i skolen
- fordype seg i spørsmål knyttet til nasjonale minoriteter i norsk skole
- finne og vurdere nasjonal og internasjonal utdanningsforskning og anvende dette i egen fagutvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Om lag 24 undervisningstimer i form av forelesninger, seminar og studentaktive arbeidsformer.
Pensum: 550 sider. En del av pensumlitteraturen vil være på engelsk.