høst 2023
PED-3101 Matematikkvansker - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

For å være kvalifisert for opptak til emnet må du ha en av følgende grunnutdanninger:

  • Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk
  • Bachelorgrad i pedagogikk med minimum 60 studiepoeng i spesialpedagogikk
  • Allmennlærer- / grunnskolelærerutdanning
  • Praktisk og estetiske lærerutdanning
  • Førskolelærer- / barnehagelærerutdanning
  • Faglærerutdanning
  • Bachelorgrad eller mastergrad med PPU
  • Bachelor i barnevernspedagogikk

Annen pedagogisk utdanning som tilsvarer utdanningene opplistet ovenfor


Innhold

Emnet gir en innføring i temaet matematikkvansker og hvordan opplæringen i matematikk kan tilpasses barn og unges læringspotensial. Gjennom emnet får du innsikt i læringsutfordringer innenfor matematikk, forståelsesmåter og årsaksforhold, risikofaktorer, kartlegging samt ulike former for tiltak. Emnet vil omhandle læringsutfordringer i matematikk for ulike elevgrupper (f.eks. elever i matematikkvansker og elever med stort læringspotensial). Du får også kunnskap om hvordan matematikkglede kan fremmes og hvordan negativ utvikling for barn og unge kan forebygges.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: 

Kunnskap og forståelse 

Studenten har kunnskap om: 

  • ulike kartleggingsverktøy 
  • barns matematiske utvikling 
  • tilpasset matematikkundervisning 
  • sentrale teorier innen undervisningskunnskap i matematikk 
  • årsaksforhold knyttet til hindringer for barns matematiske utvikling 

Ferdigheter og kompetanse 

Studenten skal kunne: 

  • anvende relevante kartleggingsformer relatert til matematikkvansker 
  • tolke resultater av kartleggingsprøver og andre observasjoner, utforme rapporter og iverksette tiltak for barn og unge 
  • diskutere og forholde seg kritisk til relevant faglitteratur og analysere datamateriale i lys av matematikkdidaktisk teori 
  • analysere og bruke læremidler og matematikkoppgaver i lys av tilpasset matematikkundervisning 
  • gjøre rede for og begrunne valg av kartleggingsverktøy og tiltak 
  • reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet 
  • utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder 
  • reflektere over og kritisk vurdere fag- og forskningslitteratur 
  • anvende teoretiske kunnskaper på praktiske problemstillinger 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk eller annet skandinavisk språk.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert. Mellom samlingene legges det opp til litteraturstudier og oppgaver.  Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt i slike aktiviteter.  

Undervisning er fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene. 


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 22.11.2023 09:00 (Utlevering)
29.11.2023 14:00 (Innlevering)
2 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig presentasjon Godkjent – ikke godkjent
Individuell fagtekst Godkjent – ikke godkjent
Individuell leselogg Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk oppmøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav 

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Forberede og gjennomføre en muntlig presentasjon av utvalgte artikler fra litteraturlisten.  Godkjent/ikke godkjent 
  • En individuell fagtekst, basert på empiriske undersøkelser av barn eller unge. Omfang 700 ord +/- 10 %.   Godkjent/ikke godkjent 
  • En individuell leselogg knyttet til lesing av faglitteratur.  Godkjent/ikke godkjent 
  • Obligatorisk oppmøte (80 %)  Godkjent/ikke godkjent 

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3101
  • Tidligere år og semester for dette emnet