Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PED-3101 Matematikkvansker - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
For å være kvalifisert for opptak til emnet må du ha en av følgende grunnutdanninger:
- Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk
- Bachelorgrad i pedagogikk med minimum 60 studiepoeng i spesialpedagogikk
- Allmennlærer- / grunnskolelærerutdanning
- Praktisk og estetiske lærerutdanning
- Førskolelærer- / barnehagelærerutdanning
- Faglærerutdanning
- Bachelorgrad eller mastergrad med PPU
- Bachelor i barnevernspedagogikk
Annen pedagogisk utdanning som tilsvarer utdanningene opplistet ovenfor
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- ulike kartleggingsverktøy
- barns matematiske utvikling
- tilpasset matematikkundervisning
- sentrale teorier innen undervisningskunnskap i matematikk
- årsaksforhold knyttet til hindringer for barns matematiske utvikling
Ferdigheter og kompetanse
Studenten skal kunne:
- anvende relevante kartleggingsformer relatert til matematikkvansker
- tolke resultater av kartleggingsprøver og andre observasjoner, utforme rapporter og iverksette tiltak for barn og unge
- diskutere og forholde seg kritisk til relevant faglitteratur og analysere datamateriale i lys av matematikkdidaktisk teori
- analysere og bruke læremidler og matematikkoppgaver i lys av tilpasset matematikkundervisning
- gjøre rede for og begrunne valg av kartleggingsverktøy og tiltak
- reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet
- utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen aktuelle forsknings- og anvendelsesområder
- reflektere over og kritisk vurdere fag- og forskningslitteratur
- anvende teoretiske kunnskaper på praktiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert. Mellom samlingene legges det opp til litteraturstudier og oppgaver. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt i slike aktiviteter.
Undervisning er fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.