Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

PED-3101 Matematikkvansker - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Innhold

Emnet gir en innføring i temaet matematikkvansker og hvordan opplæringen i matematikk kan tilpasses barn og unges læringspotensial. Gjennom emnet får du innsikt i læringsutfordringer innenfor matematikk, forståelsesmåter og årsaksforhold, risikofaktorer, kartlegging samt ulike former for tiltak. Emnet vil omhandle læringsutfordringer i matematikk for ulike elevgrupper (f.eks. elever i matematikkvansker og elever med stort læringspotensial). Du får også kunnskap om hvordan matematikkglede kan fremmes og hvordan negativ utvikling for barn og unge kan forebygges.

Opptakskrav

For å være kvalifisert for opptak til emnet må du ha en av følgende grunnutdanninger:

Annen pedagogisk utdanning som tilsvarer utdanningene opplistet ovenfor


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: 

Kunnskap og forståelse 

Studenten har kunnskap om: 

Ferdigheter og kompetanse 

Studenten skal kunne: 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk eller annet skandinavisk språk.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert. Mellom samlingene legges det opp til litteraturstudier og oppgaver.  Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt i slike aktiviteter.  

Undervisning er fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.