høst
2023
HIS-3028 Nasjonale helter, nasjonsbygging og minnekultur - 10 stp
Innhold
Emnet tematiserer hvordan nasjonale helter har vært skapt og blitt brukt i nasjonsbygging fra 1800-tallet og fram til i dag. Utgangspunkt for emnet er teorier om nasjonalisme, kollektiv identitet og minnekultur. En av problemstillingen som drøftes er hvordan den nasjonale heltedyrkelsen forholder seg til helte- og minnekulter på lokalt/regionalt nivå og på europeisk og transnasjonalt nivå. Emnet problematiserer blant annet kjønnsdimensjonen i heltedyrkelsen og den såkalte wokebevegelsens oppgjør med heltedyrkelsen. Disse og flere andre spørsmål blir drøftet med utgangspunkt empiri hentet fra blant annet skjønnlitteratur, sakprosa, film og materiell kultur.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap om sentrale begrep, teorier og problemstillinger innen studier av nasjonsbygging, nasjonalisme og nasjonal identitet.
- Inngående kunnskap om sentrale begrep, teorier og problemstillinger innen studier av kollektivt minne og minnekultur.
- Inngående kunnskap om ulike nasjonsbyggingsprosjekt i Norge og kjennskap til nasjonsbyggingsprosesser i andre land.
- Avansert kunnskap om hvordan helte- og minnekultur har vært skapt og blitt brukt til nasjonsbygging til ulike tider og i ulike kontekster
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere hvordan nasjonale helter har vært brukt i nasjonsbygging med utgangspunkt i bruk av relevante begrep og teori.
- Identifisere og forholde seg kritisk til ulike tradisjoner innen nasjonalismestudier.
- Drøfte sammenhengen mellom heltedyrkelse, minnekultur og identitetsdannelse.
- Gjøre muntlig rede for faglige problemstillinger knyttet til heltedyrking, nasjonsbygging og minnekultur med bruk av historiefaglige begrep og tilnærmingsmåter.
- Gjennomføre en selvstendig avgrenset oppgave under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Undervisning
Det gis 24 undervisningstimer fordelt på 12 dobbelttimer. Undervisningen gis i seminarer som består av forelesninger, studentframlegg og felles faglige diskusjoner.
Studentene forventes å drive selvstudium, blant annet i form av lesing av tekster og pensum.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 08.12.2023 13:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Framlegg selvvalgt tema | Godkjent – ikke godkjent | |
Litteraturliste | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om mappevurdering
Karaktergivende eksamen er en mappevurdering som består av to individuelle oppgaver;
- Tema og problemstilling på ca. 500 ord (ca. 1 sider) og litteraturliste
- Semesteroppgave på ca. 3600 ord (ca. 9 sider)
Oppgavene leveres til nærmere oppgitte frister i løpet av semesteret. Studenten vil få tilbakemelding på oppgavene. Mappen leveres på gitt dato i slutten av semesteret. Endelig karakter settes etter innlevering av hele mappen med ev. reviderte oppgaver.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HIS-3028
- Ansvarlig enhet
- Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
- Spørsmål om emnet
- E-post: aisi@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet