Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

HIS-3028 Nasjonale helter, nasjonsbygging og minnekultur - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi

Emnetype

Valgemne i masterstudiet i historie og lektorutdanninga 8-13 studieretning historie. Emnet kan tas som enkeltemne på masternivå, f.eks som del av masterstudie i nordisk og andre humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.

Innhold

Emnet tematiserer hvordan nasjonale helter har vært skapt og blitt brukt i nasjonsbygging fra 1800-tallet og fram til i dag. Utgangspunkt for emnet er teorier om nasjonalisme, kollektiv identitet og minnekultur. En av problemstillingen som drøftes er hvordan den nasjonale heltedyrkelsen forholder seg til helte- og minnekulter på lokalt/regionalt nivå og på europeisk og transnasjonalt nivå. Emnet problematiserer blant annet kjønnsdimensjonen i heltedyrkelsen og den såkalte wokebevegelsens oppgjør med heltedyrkelsen. Disse og flere andre spørsmål blir drøftet med utgangspunkt empiri hentet fra blant annet skjønnlitteratur, sakprosa, film og materiell kultur.

Opptakskrav

Avlagt bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i historie eller tilsvarende utdanning (jf. opptakskrav for masterprogram i historie), med gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre.

Søknadskode 9371 - enkeltemne på masternivå.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.


Undervisning

Det gis 24 undervisningstimer fordelt på 12 dobbelttimer. Undervisningen gis i seminarer som består av forelesninger, studentframlegg og felles faglige diskusjoner.

Studentene forventes å drive selvstudium, blant annet i form av lesing av tekster og pensum.

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.