Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
HIS-3028 Nasjonale helter, nasjonsbygging og minnekultur - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Avlagt bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i historie eller tilsvarende utdanning (jf. opptakskrav for masterprogram i historie), med gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre.
Søknadskode 9371 - enkeltemne på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap om sentrale begrep, teorier og problemstillinger innen studier av nasjonsbygging, nasjonalisme og nasjonal identitet.
- Inngående kunnskap om sentrale begrep, teorier og problemstillinger innen studier av kollektivt minne og minnekultur.
- Inngående kunnskap om ulike nasjonsbyggingsprosjekt i Norge og kjennskap til nasjonsbyggingsprosesser i andre land.
- Avansert kunnskap om hvordan helte- og minnekultur har vært skapt og blitt brukt til nasjonsbygging til ulike tider og i ulike kontekster
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere hvordan nasjonale helter har vært brukt i nasjonsbygging med utgangspunkt i bruk av relevante begrep og teori.
- Identifisere og forholde seg kritisk til ulike tradisjoner innen nasjonalismestudier.
- Drøfte sammenhengen mellom heltedyrkelse, minnekultur og identitetsdannelse.
- Gjøre muntlig rede for faglige problemstillinger knyttet til heltedyrking, nasjonsbygging og minnekultur med bruk av historiefaglige begrep og tilnærmingsmåter.
- Gjennomføre en selvstendig avgrenset oppgave under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Eksamensspråk er normalt norsk, men det kan også gis anledning til å skrive oppgaver og eksamensbesvarelser på annet skandinavisk språk eller engelsk. Det må eventuelt avtales med instituttet på forhånd.
Undervisning
Det gis 24 undervisningstimer fordelt på 12 dobbelttimer. Undervisningen gis i seminarer som består av forelesninger, studentframlegg og felles faglige diskusjoner.
Studentene forventes å drive selvstudium, blant annet i form av lesing av tekster og pensum.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.