høst 2022
PED-3200 Ledelse og utdanningspolitikk - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni

Emnetype

Emnet er obligatorisk i Master i utdanningsledelse. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Jf. Opptakskrav som gitt av master i utdanningsledelse.

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. Husk å legg emnekoden i kommentarfeltet på søknaden.


Innhold

Emnet omfatter følgende tema, som belyses både fra en teoretisk og praktisk synsvinkel:

  • Utdanningspolitikk - lederens mandat mellom politikk, administrasjon og pedagogikk.
  • Legalitet, legitimitet og lojalitet og faglig uavhengighet, det formelle og reelle grunnlag for å utøve barnehage- og skoleledelse.
  • Håndtering av rolleoppfatninger og rollebevissthet, konflikter og dilemmaer
  • Styring og ledelse av utdanningsinstitusjoner
  • Lederen som resultatenhetsleder og pedagogisk leder.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha:

Kunnskaper 

Kandidaten har: 

  • Inngående kunnskap om norsk utdanningspolitikk og forvaltning i et internasjonalt perspektiv
  • Forståelse av offentlige utdannings- og forvaltningspolitiske systemer og prosesser
  • God innsikt om lederrollen i et historisk og politisk perspektiv
  • Brei kunnskap om sentrale teorier og perspektiver om ledelse i utdanningsorganisasjoner
  • Kunnskap om betydningen av utdanningsinstitusjoners samspill med omgivelsene

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • Forstå feltet ledelse og utdanningspolitikk i lys av teoretiske perspektiver
  • Analysere reformpolitiske aspekter i utdanningssektoren
  • Analysere og drøfte lederrollen i sammenheng med lokalt, regionalt og nasjonalt forvaltningssystem
  • Anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over lederrollen i utdanningssektoren
  • Analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder innenfor fagfeltet utdanningsledelse

Kompetanse:

Kandidaten har:

  • Analysekompetanse og kan vurdere relevante fag, yrkes og forskningsetiske problemstillinger
  • Formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor utdanningsledelse
  • Behersker uttrykksformer på fagområdet utdanningsledelse

Undervisnings- og eksamensspråk

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes fakultetet om å få avlegge eksamen på engelsk.

Undervisning

Studiet er et deltidsstudium. Antall samlinger er 2 og hver samling går over tre dager. Samlingene utgjør ca. 36 timer. Hovedarenaene for læring er samlingene, nettet og individuelt arbeid. På samlingene vil det bli presentert teoristoff i de ulike emnene med videre fordypning og arbeid i grupper. Studentene vil også legge fram egne tekster for studentrespons og veiledning. Det vil også bli gitt veiledning på tekstene fra fagpersonalet.

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 12.12.2022 13:00 (Innlevering) Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuelle tekster Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Utforme 2 individuelle tekster som leveres til fastsatt tid 
    • Første individuelle tekst cirka to sider leveres før første samling (700-800 ord)
    • Andre individuelle tekst cirka 4-5 sider, leveres før andre samling (1500-2000 ord).
    • Arbeidskravene kan leveres som gruppeoppgave bestående av to studenter. Første tekst skal da være 3 sider og andre arbeidskrav 6-7 sider (2300-2800 ord).
  • Tilstedeværelse på minimum 80 prosent av all undervisning

Kontinuasjonseksamen

Ved ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3200
  • Tidligere år og semester for dette emnet