høst
2022
LER-2252 Samfunnsfag 5-10: Globalisering, konflikt og samarbeid - 20 stp
Innhold
Dette emnet er rettet inn mot lærerstudenter på 5-10, og bygger på 1000-emner for trinn 5-7 og 8-10. Emnet tar utgangspunkt i samfunnsfaglig tematikk med vekt på globalisering, konflikt og samarbeid. Et nordområdeperspektiv vil bli gjennomgående integrert i de tema der dette er naturlig å gjøre.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- utvidet kunnskap om samfunnsfagdidaktisk tematikk
- utvidet kunnskap om teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- kunnskap om demokratiutvikling fra opplysningstiden frem til i dag
- kunnskap om sentrale eksempler på internasjonale konflikter og samarbeid i geografisk og historisk perspektiv fra 1800-tallet frem til i dag
- kunnskap om internasjonal urfolksproblematikk
- kunnskap om globalisering og globaliseringsprosesser
- kunnskap om sammenhenger mellom naturressurser, demografi og levevis
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke teorier og metoder i arbeidet med samfunnsfaglige problemstillinger
- vurdere, tolke og anvende ulike typer kilder og bruke dette i undervisning
- analysere og drøfte årsaker og konsekvenser av sentrale internasjonale konflikter, globalisering og urfolksproblematikk
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
Kompetanse
Studenten kan:
- legge til rette for læring som skaper refleksjon over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenking og kreativitet
- legge til rette for at elevene skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster
- reflektere over hvordan historie og kultur konstrueres
- legge til rette for læring i en flerkulturell skole
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 19.09.2022 09:00 (Utlevering) 26.09.2022 09:00 (Innlevering) |
1/2 | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 1/2 | A–E, stryk F | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Deltakelse undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Rollespill | Godkjent – ikke godkjent | ||
Faglig begrunnet respons | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: LER-2252
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet