Arkiv
The Making of the Early Modern Period A Symposium and PhD-Course (2 ECTs), University of Agder May 31 to June 01, 2012, Campus Kristiansand, JU-071
The course consists of lectures on the transition from the Middle to the Early Modern period in a number of languages. The overall focus is on the description and analysis of the processes that underlie the various types of linguistic change that eventually result in the Early Modern.
Lost in linguistics - Current linguistic theories in a contrastive perspective Sia 60-tallet har språkvitenskap utvikla seg i mange forskjellige retninger og diverse teorier og subteorier (og sub- subteorier!) har sett dagens lys. Implisitte teoretiske antakelser - ikke alltid så lett identifiserbare - ligger ofte til grunn for vitenskapelige arbeider.
Målet for kurset er derfor å tilby et grunnlag for å forstå litteraturen og egen forskning i en breiere kontekst. Kurset vil bestå av to deler: Den første delen vil være en generell oversikt og beskrive hovedlinjene i moderne språkvitenskaplig tankegang, ved å systematisk sammenlikne og kontrastere de mest innflytelsesrike teoriene. Den andre delen vil bestå av fire underdeler. Hver av disse vil drøfte anvendelsen og følger av de forskjellige teoriene for ulike lingvistiske disipliner, samt presentere de viktigste teoretiske spørsmåla innenfor hvert av disiplinene. Kurset arrangeres av Universitetet i Oslo og Den nasjonale forskerskolen i språkvitenskap. Forelesere Generell oversikt: Giorgio Graffi Fonologi: Patrick Honeybone Morfologi: Geert Booij Syntaks: Giorgio Graffi Semantikk/pragmatikk: kommer Kurset er beregnet på PhD-studenter i språkvitenskap og holdes ved Universitetet i Oslo. Forelesningene er åpne for alle, men kun de som har søkt og fått opptak kan få ECTS-poeng for kurset. Deltakelse er gratis, men reise og opphold dekkes av den enkelte deltaker. Tidsrom: 10 – 14 oktober 2011 ECTS: 3 Antall plasser: 20 Søknaden skal inneholde: - CV - Beskrivese av Phd-prosjekt på max en halv A4-side (inkl. teoretisk rammeverk) Søknadsfrist: 10. september 2011 Søknaden sendes til lost-in-linguistics@hf.uio.no
David Stringer, Indiana University: The Lexical Interface: Mapped meaning to grammar in first and second language acquisition. Teresa Cadierno, University of South Denmark: Second Language Acquisition from a Usage-Based/Cognitive Linguisitics Perspective. Debra Titone, McGill University: Acquiring And Using Figurative Language From a Psycholinguistic Perspective.
Prospective participants should send by e-mail a brief motivation for participation and a recommendation by their academic supervisor by August 15, 2011. Contact Mila Vulchanova at ntnu.no
Kurset har fire tema knyttet til språk: etermedia, samfunnstype, metode og holdning. Kurset går over fire dager med ett tema hver dag.
Hver dag er det to dobbeltforelesninger av inviterte foredragsholdere, pluss fremlegging av doktorgradsprosjekter til kommentar. Hvert prosjekt vil bli kommentert av (minst) én av de invitere foredragsholderne og én av de andre Ph.D.-kandidatene. Kurset arrangeres av Universitetet i Bergen.
This course is designed for PhD students in linguistics. It is a part of the PhD course program within the National Research School in Linguistics and Philology, but open to all PhD students.
Lecturers: Marianne Gullberg, Professor of psycholinguistics, Lund University, Sweden and Rosemarie Tracy, Professor of English Linguistics, University of Mannheim, Germany It is a 5 ECTS course, with 3 ECTS to be granted on the basis of regular and active participation, and 2 ECTS on the basis of a ca. 10-page essay. Registration deadline: July 1st. Contact person: Professor Dagmar Haumann, Dagmar Hauman at uia dot no, tlf. (+47)38 14 15 59
In recent years, mono- and multilingual lexicons, wordnets and other lexical resources have become more readily available. In such databases, the information provided on words and their relations, both within and across languages, has become richer and more easily exploitable in various applications.
In such databases, the information provided on words and their relations, both within and across languages, has become richer and more easily exploitable in various applications. The course will give a theoretical overview lexical relations related to computational lexicons, wordnets and thesauri an will present different methods for their construction and exploitation. A theoretically motivated background will be given in translational relations, and their exploration and use will be explained. Methods and tools such as Weka, SketchEngine and Semantic Mirrors will be demonstrated and hands-on exercises will be given. Read more at the organiser's website. Registration through e-mail to Martin Paulsen, by June 1st
This course will present both a theoretical overview of cognitive linguistics, plus a sampling of important recent advances. Examples of specific topics that may be included are: fictive motion, lexical semantics, metaphor/metonymy, con¬struction grammar, quantitative applications of cognitive linguistics, and the modeling of language evolution.
The course is particularly relevant for students who are planning to work within the framework of cognitive linguistics, but is also relevant for students working within other frameworks. In addition to learning about recent developments in cognitive linguistics, students will gain experience in carrying out and presenting their own analyses within cognitive linguistics.
The aim of this course is to survey current research on bilingual first language development - the simultaneous learning of two (or more) languages in early childhood. It provides an overview of major empirical issues and findings, touching on the interaction of linguistic and cognitive factors and discussing the implications of research findings for general models of acquisition and linguistic theory.
Students wishing to take this course for credit need to register by November 13 by filling in a form that can be downloaded from CASTL's web pages.
The course "Source Language Influence: Common Theoretical and Methodological Challenges in Second Language Acquisition and Translation Studies" (3 ECTS) is part of the PhD course program within the National Research School in Linguistics and Philology, but is open to all PhD students. The course will take place at the University of Bergen, Norway on 11-14 November 2009. Registration through e-mail to Martin Paulsen, by October 15. Deadline for submission of presentations: 26 October.
The PhD course "Language change: the invisible hand and the effects of contact" (3 ECTS) is for PhD students in sociolinguistics and related linguistic disciplines. The course will take place at the University of Agder, Kristiansand, Norway on 25-29 May 2009. Registration through e-mail to Helge Omdal, by May 10.
Call for papers, first and second circulars The symposium will take place at the University of Tromsø on 23-24 April 2009. The deadline for registration is 6 March 2009.
The course will take place at the Volda University College on 15-18 April 2009. More information is available at the Volda University College web pages.
Course description, programme and registration.The course is announced by The Ph.D. Research School in Linguistics and Philology, University of Bergen, in cooperation with the research groups LaMoRe (Language Models and Resources) and REEL (Research in Empirical and Experimental Linguistics.)Registration through e-mail to the coordinator of the PhD Research School, Eva Thue Vold (eva.vold@if.uib.no), by September 15.
Course description, programme and registration.The course is co-organized by Gradeast and Roskilde University (Susanne Kjærbeck susannek@ruc.dk) as a part of the NordLing course programme.
Course description, programme and registration.Registration through e-mail to the coordinator of the PhD Research School, Eva Thue Vold (eva.vold@if.uib.no), by May 15.
Universitetet i Agder / University of Agder, Kristiansand Universitetet i Agder organiserer nasjonalt forskerkurs om Perceptual dialectology and perceptual sociolinguistics
Universitetet i Oslo organiserer nasjonalt forskerkurs om Medieval Literacy, 8.–12. oktober.
Universitetet i Tromsø organiserer nasjonalt forskerkurs om Language Acquisition, 15.–19. oktober.
Universitetet i Agder organiserer nasjonalt forskerkurs om Grounding Language in Action and Perception: A distributed view of cognitive dynamics and language, 3.–7. september.
Den lokale Forskarskulen i språkvitskap og filologi ved Universitetet i Bergen organiserer doktorandkonferanse The Second Ph.D. Conference in Linguistics and Philology in Bergen, 4.–6. juni 2007.
2007-03-19: Ph.d.-kurs: Språkdidaktikk
Den lokale Forskarskulen i språkvitskap og filologi ved Universitetet i Bergen organiserer temadag om Språkdidaktikk, 8.–9. mai 2007.
Høgskolen i Agder organiserer temadag om Veiledning, 16.–17. april 2007.
Den lokale Forskarskulen i språkvitskap og filologi ved Universitetet i Bergen organiserer temadag om Språkvitskaplege metodar, 21.–22. mars 2007.
Eit nordisk nettverk for forskarskuler innanfor språk og språkvitskap Nordling er i gang.
Den lokale Forskarskulen i språkvitskap og filologi ved Universitetet i Bergen organiserer skriveseminar om Skriving og publisering av vitskaplege artiklar, 18–19. januar 2007.
Den lokale Forskarskulen i språkvitskap og filologi ved Universitetet i Bergen organiserer temadag om Embodiment in Linguistic Theory, 9. november.
Universitetet i Oslo organiserer nasjonalt forskerkurs om Teorier om andrespråkstilegnelse, 17.–18. november.
Universitetet i Tromsø organiserer nasjonalt forskerkurs om Language contact from a political and social perspective, 6.–11. november.
Høgskolen i Agder organiserer nasjonalt forskerkurs om Sociolinguistic typology: Outcomes of dialect contact and language contact, 11.–15. september.
Den lokale Forskarskulen i språkvitskap og filologi ved Universitetet i Bergen organiserer temadagar om Tilhøvet mellom filologi, språkvitskap og litteraturvitskap, 5.–6. september.
NordForsk har innvilget midler til en nordisk nettverkforskerskole. Denne har hatt sitt første møte i Helsinki 15.-16. mai. Den nasjonale forskerskolen er en del av nettverket og vil være ansvarlig for flere av arrangementene i regi av den nordiske skolen.