Fleksibel utdanning

Søknadskriterier

Kriterier for tildeling av midler fra prosjektet "Fleksibel utdanning" 2014 

Hovedkriterier:

  • Det legges vekt på at IKT inngår som en naturlig del av undervisningen og læringsaktiviteten i studiet
  • Det legges vekt på at prosjektene skal gi studentene bedre tilgang til undervisning og læringsaktiviteter som utvikler og/eller tar i bruk digitale læringsressurser.
  • Det legges vekt på at bruk av IKT og fleksible læringsformer i prosjektene skal føre til økt kvalitet i studiene. Synliggjøring av kvalitetsaspekter vil være en styrke for søknaden.
  • Prosjekter som tar i bruk nye teknologier og medier i undervisning gis også prioritet
  • Det blir lagt vekt på at eksamensmetoden er tilpasset studiets læringsaktiviteter og læringsmål.
  • Prosjekter som også inkluderer forsøk til organisatoriske og administrative forhold vektlegges. Her tenkes det for eksempel på studieadministrative forhold som bør tilrettelegges og utvikles nye rutiner for, belønning til og merittering av vitenskapelig ansatte, opptaksrutiner etc.

For søkeråret 2014 vil i tillegg søknader som ivaretar følgende føringer bli prioritert:

  • Videreføring av allerede eksisterende prosjekter som har vist seg å være vellykkede og kan bidra til helhetlige utdanninger

  • Samarbeidsprosjekter med tidligere Høgskolen i Finnmark

  • Prosjekter som kan bidra til økt tilgjengelighet i landsdelen. Her henvises både til nett- og samlingsbaserte studier som er tilknyttet lokale studiesentre og studier som er helt nettbaserte eller med samlinger i Tromsø

For øvrig er det viktig å understreke at det åpnes for prosjektforslag som går utover de føringene som det her er pekt på.

 

Utfyllende kriterier ved utlysning av prosjektmidler

  • Prosjektmidlene skal brukes til utvikling av IKT-støttet studietilbud, ikke til ordinær drift av studier/emner. Selve undervisningen og gjennomføringen skal normalt være en del av det ordinære budsjettet, og skal inngå i arbeidsplanene for vitenskapelig og teknisk-administrativt ansatte.
  • Prosjektene skal bidra til å utvikle kunnskap om pedagogisk bruk av IKT, som også skal kunne deles og brukes av andre enheter. Det påhviler fagmiljøene et særlig ansvar for å formidle og presentere erfaringer fra prosjektene. Det skal legges vekt på samarbeid, formidling og potensiale for deling og utstrakt gjenbruk av resultatene på tvers av fakultetene.
  • Prosjektene bør ta i bruk felles teknologiske løsninger som utvikles i sektoren og ved universitetet, som er skalerbare og som passer inn i universitetets øvrige infrastruktur med hensyn til standardisering, arkitektur og informasjonssikkerhet. Det forutsettes at de teknologiske løsningene som prosjektene tar i bruk, skjer i nært samarbeid og dialog med det IT-tekniske miljøet ved universitetet.
  • Emnene og studieprogrammene som tildeles midler, skal være studiepoenggivende. Tildelt bevilgning forutsetter at studietilbudet skal undervises i minimum tre år.
  • Alle studietilbudene skal være kvalitetssikret i henhold til UiTs kvalitetssystems bestemmelser
  • Forsøk med nye digitale eksamensformer vil kunne prioriteres.
  • Søknader som innebærer oppretting av nye grader støttes ikke. Begrunnelsen her er universitetsstyrets omfattende arbeid med å redusere antallet grader ved UiT. Prosjektet “Fleksibel utdanning” bør derfor ikke støtte søknader som motarbeider dette arbeidet.
  • Flerårige søknader vil kun få støtte til et år om gangen.  Begrunnelsen er ønsket om ikke å binde opp midler til neste års utlysning. Pågående prosjekt vil vurderes på linje med nye søknader.
  • Til prosjekt som innvilges støtte fra Fleksibel utdanning tas det forbehold ved samtidig annen ekstern finansiering. I slike tilfelle vil summen av det økonomiske tilskudd vurderes på nytt.
  • Søknader som er bevilget midler både gjennom Norgesuniversitetet (NUV) og Fleksibel utdanning skal utforme en utvidet prosjektplan som gjenspeiler tildelingsbeløpet.
  • Alle prosjekt som er tildelt midler skal på slutten av prosjektperioden lage en kort beskrivelse av resultater og utfordringer/erfaringer som leveres styringsgruppen v/sekretariatet
  • Det arrangeres et seminar på slutten av prosjektperioden for erfaringsutveksling og spredning. Alle prosjekteiere forpliktes å legge frem sine prosjekterfaringer.

Støttefunksjon

  • Det tilbys et halv dags søkerseminar for ideskaping og informasjon ang. søknadskriterier 
     

Utfyllende merknader til føringene:

Prosjektmidlene skal ikke brukes til ordinær drift av studier/emner. Unntaket er pilotprosjekter som får tilført driftsmidler for første gjennomførings år. Selve undervisningen og gjennomføringen skal  normalt være en del av det ordinære budsjettet, og skal inngå i arbeidsplanene for vitenskapelig og tekniske administrative ansatte. Unntaket er videreutdanninger som normalt krever ekstern finansiering. Her kan prosjektmidlene benyttes både til utvikling og gjennomføring av studiet/emnet i en pilotperiode.


COLOURBOX1753499.jpg (Bredde: 180px)

Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com