Fleksibel utdanning

Målsetninger

Følgende mål er utarbeidet for prosjektet "Fleksibel utdanning":


Definisjon "Fleksibel utdanning"

"Fleksibel utdanning er et samlebegrep som omfatter ulike perspektiver og begrunnelser. I denne sammenheng er begrepet gitt betydningen tilrettelagte utdanningstilbud som kan benyttes av så vel studenter på campus som studenter utenfor institusjonen. Fleksible utdanningstilbud gjør det mulig å lære uavhengig av tid og sted, og på ulike måter. Bruk av ny teknologi (IKT) er et viktig hjelpemiddel for å oppnå slik selvstendighet. Teknologi kan også bidra til å utvikle og ta i bruk nye undervisnings- og læringsformer. Pedagogisk refleksjon omkring læringsaktiviteter er en forudsetning for å kunne tilpasse og utnytte teknologien på best mulig måte.

Begrunnelsen for fleksibel utdanning er flere: økt tilgang til utdanning, rekruttering, gjenbruk av læringsressurser, teknologisk medlæring, økt repertoar av undervisingsformer og tilpasning til arbeids- og samfunnsliv."

Effektmål

UiT skal innen 2018 være nasjonalt ledende innen fleksibel utdanning slik at studiekvaliteten styrkes og landsdelens arbeids- og næringsliv sikret relevant kompetanse.

Resultatmål

  • I 2014 er minst halvparten av UiT sin studieprogramportefølje på bachelor- og mastergradsnivå gjort fleksible
  • I 2014 er minst halvparten av UiT sine videreutdanninger tilgjengelige for søkere uansett hvor de befinner seg i landsdelen, eller i Norge forøvring
  • I løpet av prosjektperioden er det etablert minst 4 prosjekt som inngår i SAK-samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene i Nord-Norge og den samfunnskontrakten de har med offentlig og privat sektor i landsdelen
  • Gjennom fleksibilisering av studier øker UiT innen 2014 rekrutteringen til de fleksibiliserte studiene med 10-20%
  • Studietilbudene som gis er av samme høye kvalitet uavhengig av målgruppe, og om de gis inne på campus eller utenfor campus
  • I løpet av prosjektperioden (2011-2014) er det etablert en infrastruktur ved UiT som støtter opp under og stimulerer til utvikling av fleksible lære- og eksamensformer. Deltakelse i det nasjonale eCampus prosjektet er en viktig del av dette arbeidet
  • I løpet av prosjektperioden er det etablert gode støttefunksjoner som tar vare på faglige, pedagogiske, teknologiske og studieadministrative behov
  • I løpet av prosjektperioden er det gitt tilbud om kompetanseutvikling i pedagogisk bruk av IKT for vitenskapelig personale som deltar i fleksible prosjekter
  • I løpet av prosjektperioden er det etablert et insentiv- meritteringssystem basert på utvikling og dokumentasjon av fleksible lærings- og vurderingsformer
  • I 2014 er det etablert et flerfaglig forskningsmiljø hvor det drives FoU rettet virksomhet i et bredt spekter av problemstillinger knyttet til fleksibilisering av utdanning. Eksempel på relevante problemstillinger er studiekvalitet, lærings- og vurderingsformer, læringsmiljø og samsvar mellom læringsmål og kompetansebehov i samfunnet
  • UiT har i 2014 et "Senter for fremragende utdanning" (SFU) innen fleksibel utdanning

 

Vurdering av måloppnåelse

1. God studiekvalitet

Fleksible studietilbud ved UiT har god studiekvalitet med variert bruk av læreformer og IKT-støtte.

Kvaliteten vurderes ut fra følgende kriterier:

  • Fullføringsgrad og studietid, at gjennomstrømmingen på de fleksible emnene er like god eller bedre enn de var som campusstudier
  • Grad av studentaktivitet og oppfølging av lærer i gjennomføringen av studiet. Studentenes tilfredshet kan synliggjøres ved at det etableres en arena hvor studentene kan presentere og diskutere sine ønsker og behov
  • Studentenes vurdering av lærings- og vurderingsformer underveis og ved avslutningen av studiet
  • I hvilken grad kandidater får tilsetting i relevant arbeid etter studiet

2. God studentrekruttering

Fleksible studietilbud ved UiT utmerker seg ved å rekruttere studenter som ellers ville hatt vanskelig for å ta høyere utdanning. Dette kan vurderes ut fra følgende forhold:

  • Studentenes hjemkommune
  • Forholdet lønnsarbeid - studier

3. Nær kontakt og dialog med samfunns- og arbeidsliv

Fagmiljøene ved UiT har gjennom arbeidet med tilrettelegging av fleksible utdanningsopplegg utviklet nær kontakt og dialog med offentlige og private virksomheter i landsdelen. Det indebærer på den ene siden å styrke samfunnsrelevansen av studiene, på den andre siden til å bruke arbeidsplassen/praksisfeltet mer aktivt som læringsarena.

Vurderingskriterier:

  • Endring av studieopplegg som følge av samarbeid med privat og offentlig virksomhet
  • Bruk av "arbeidsplassen" som læringsarena
  • Delta i samarbeidsprosjekt gjennom prosjekt "samfunnskontrakt" i regi av RHU

4. Godt samarbeid på tvers av institusjoner i Nord-Norge

Gjennom IKT-støttet fleksibilisering av studier utnytter universiteter og høgskoler i Nord-Norge sin kompetanse på tvers av institusjoner til å styrke studietilbudet i landsdelen og studiekvalitetsarbeidet internt.

Vurderingskriterier:

  • Antall og type fellesprosjekt, bi- eller multilateral
  • Ekstern og intern merverdi ved å samarbeide om utdanning gjennom konkrete SAK-prosjekter

 5. God erfaringsdeling og gjenbruk

Det er utviklet en kultur preget av erfaringsdeling og gjenbruk av læringsoppleg, innad og på tvers av fakultetene ved UiT. Ekstern spredning av kunnskap og erfaringer inngår også.

Vurderingskriterier:

  • Møtepunkter og andre strukturer for erfaringsdeling
  • Felles emner og flerfaglige studietilbud
  • Skriftlige og muntlige presentasjoner av kunnskap og erfaringer