Det overordnede målet med prosjektet er å bidra til bedre helse- og omsorgstjenester til eldre skeive.
Innledningsvis i dette prosjektet gjennomførte vi systematiske søk etter forskning fra Norden om skeive eldre og helse- og omsorgstjenester. Basert på disse søkene skrev vi en oversiktsartikkel.
Flere av artiklene som inngikk i oversiktsartikkelen understreket at helsepersonell har lite kunnskap om tema knyttet til skeive eldre, og dette har negativ innvirkning på kvaliteten på tjenestene. En viktig årsak til mangelen på kunnskap er at tema knyttet til skeive i liten grad tas opp i helsefagutdanningene, og studier anbefaler at tema knyttet til skeive og deres tjenestebehov i større grad og på en bedre måte tas inn i helsefagutdanningene.
Vi satte derfor i gang forskningsprosjektet Skeive perspektiver i helsefagutdanningene der vi vil undersøke hva som formidles om skeive eldre i helsefagutdanninger i dag. I tillegg vil vi utvikle undervisningen på dette feltet.
Prosjektet består av følgende fire arbeidspakker:
Arbeidspakke 1: En analyse av dokumenter som regulerer helsefagutdanningene. Vi undersøker i hvilken grad tema knyttet til seksualitet, kjønn og skeive eldre tas opp i dokumentene og hvilke perspektiver og normer som skapes og vedlikeholdes. De utvalgte helsefaglige grunnutdanningene er sykepleier-, vernepleier-, fysioterapeut- og ergoterapeututdanningen samt bachelorutdanningen i sosialt arbeid.
Arbeidspakke 2: Fokusgruppeintervjuer med helsefagstudenter. Vi vil undersøker hvordan studentene erfarer at tema knyttet til skeive eldre formidles og hvilke perspektiver og normer studentene skaper og vedlikeholder.
Arbeidspakke 3: Workshops med undervisere ved universiteter og høgskoler. Innledningsvis presenteres ny kunnskap basert på forskning samt kunnskap fra arbeidspakke 1 og 2 for underviserne, før workshopene tar for seg hvordan tema knyttet til skeive eldre kan tas inn i helsefaglige utdanninger og hvilke ressurser underviserne har behov for.
Arbeidspakke 4: Vi utvikler en ressursbank med de etterspurte undervisningsressursene.
Prosjektperioden er juni 2024 - juni 2027, og prosjektet er finansiert av Stiftelsen Dam.
[Loading...]