Fleksibel og tilgjengelig veilederutdanning for lærere i barnehage og skole

Aktuell forskning og evalueringer

Aktuell forskning og evalueringer rettet mot veilederutdanning og veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole.

 

Hansen, I. M., Kjær, L. J., Vala, H. Ø., Worum, K. S., Jonsson, S. G., Blystad, A. & Bjerkholt, E. (2025). Utdanning i profesjonsveiledning: Veilederstudenters perspektiver på utdanningens betydning. I E. Bjerkholt, N. A. Vasseljen, A. K. Dahl & G. S. Steinnes (Red.), Profesjonsfaglig veiledning for individuell og kollektiv utvikling (s. 111–135). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/ cdf.270.ch3.1

Lejonberg, E., Kjærnes, T. S., Jacobsen, H. M. M. & Mangen, O. T. (2025). Nyutdannedes forskningskompetanse som ressurs i profesjonsfellesskapet – hvordan veiledere kan bidra. I E. Bjerkholt, N. A. Vasseljen, A. K. Dahl & G. S. Steinnes (Red.), Profesjonsfaglig veiledning for individuell og kollektiv utvikling (s. 349–372). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/ cdf.270.ch5.4 

Ohnstad, F. O. & Munthe, E. (2008). Ensomme svaler? En studie av praksisskolelæreres rapportering om identitet, kollektivitet og gjennomføring av praksisopplæringsperioder. Norsk pedagogisk tidsskrift, 92(06), 471-483. 

Rambøll (2016). Evaluering av nyutdannede barnehagelærere og lærere: En evaluering av veiledningsordningen og veilederutdanningen.

Rambøll (2021) EVALUERING AV VEILEDNING AV NYUTDANNEDE NYTILSATTE LÆRERE SLUTTRAPPORT 2021

Sando, O. J., Pehrson, M. & Heldal, M. (2018). Veilederens rolleforståelse i møte med
studentgrupper. Uniped, 41(2), 120-132. 

Shanks, R., Attard Tonna, M., Krøjgaard, F., Paaske, K., Robson, D. & Bjerkholt, E. (2020). A comparative study of mentoring for new teachers. Professional Development in Education, 46, 751-765. 

Worum, K. S. & Bjørndal, C. R. P. (2018). Studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanning. Nordisk Tidsskrift

Worum, K. S. & Hansen, I. M. (2025). Samtale, dialog og læring i profesjonsveiledning. I E. Bjerkholt, N. A. Vasseljen, A. K. Dahl & G. S. Steinnes (Red.), Profesjonsfaglig veiledning for
individuell og kollektiv utvikling (s. 77–93). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.270.ch2.2

Worum, K. S., Hansen, I. M., & Olsen, R. (2022). Omvendt undervisning som talesjanger i veilederutdanningen: Studenters perspektiv på forhold som har betydning for læreprosesser. Nordisk Tidsskrift I Veiledningspedagogikk, 7(1), 1–16.