Fleksibel og tilgjengelig veilederutdanning for lærere i barnehage og skole

Oktober 2025 - Bakoverblikk og veien videre

Prosjektet har gjennomført en evaluering midtveis i prosjekteringsperioden og planlagt veien videre.

 

 

Oppsummert svarer deltakerne at prosjektet så langt har vært preget av godt samarbeid på tvers av nivåer og enheter, både internt og med eksterne aktører som skole- og barnehageeiere. Organiseringen har vært solid, med tydelig målsetting, god informasjonsflyt. Prosjektleder har sikret progresjon og fleksibilitet. Fysiske møter har vært særlig verdifulle for å fremme dypere diskusjoner, relasjonsbygging og helhetlig tenkning, mens digitale møter har bidratt til effektivitet. Prosjektet har skapt en inkluderende læringskultur med rom for refleksjon, kritiske spørsmål og ulike perspektiver, noe som har styrket både samarbeidsklimaet og den faglige utviklingen. Partnerskapet mellom eiersiden og universitetet har sikret lokal forankring og relevans, og prosjektet oppleves som både lærerikt og innovativt.

Utfordringene i prosjektet har blant annet handlet om å finne tidspunkter som passer for alle, samt å sikre bredere deltakelse fra praksisfeltet for å få frem flere perspektiver. Det har vært krevende å navigere i komplekse styringsdokumenter og lokale ordninger, samtidig som prosjektet har utfordret og krevd nytenkning rundt organisering og innhold. Å forholde seg til de mange nivåene og ulike retningslinjer tilknyttet videre- og etterutdanning har vært utfordrende, spesielt i et nybrottsarbeid uten klare maler å følge. Likevel oppleves dette som en lærerik prosess, og det er et ønske om å inkludere flere aktører, som ledere og studenter, i fremtidige faser for å styrke prosjektets gjennomføring og relevans.

Emneutviklingen for profesjonsfaglig veilederutdanning basert i lokale behov fortsetter. De formelle emnebeskrivelsene skal inn til instituttstyret for godkjenning 1. desember. Kommunenes ønske om styrket profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede og veiledning som del av øvrig organisasjonsutvikling ved barnehage og skole, er utgangspunkt for videre arbeid med å koble videreutdanning i veiledning med kompetanseutviklingsbehovet (etterutdanning). Kommunene skal deretter utforme behovsmelding som skal inn til vurdering hos Statsforvalter.

Vi tror det er viktig å vise fram eksempler på hvordan man i partnerskap kan jobbe for måloppnåelse mot sentrale føringer. Det relevant å dele erfaringer fra organisering av samarbeidet og resultatet av det for andre både internt i UiT og region Nord-Troms, men også med andre UH-institusjoner og kommuner. Vi har fått henvendelse fra EVU region nord og skal legge fram prosjektet på nettverkssamling 17.-18. november. Prosjektets organisering og innhold skal også deles som egen sesjon under Personalseminaret 5. desember. Fagmiljøet har sendt inn og fått godkjent abstrakt hos Veiledningskonferansen som skal arrangeres i Stavanger februar 2026. De venter på svar fra en nordisk konferanse (NERA) som skal gjennomføres i mars  2026 og UiT sin utdanningskonferanse MOKTA samme måned. Prosjektet deles forøvrig i både uformelle og mer formelle møter med andre der det er aktuelt, i administrative og faglige sammenheng.

Vi ser fram til fortsettelsen!