Fleksibel og tilgjengelig veilederutdanning for lærere i barnehage og skole

Mars 2025 - Et prosjekt blir til

Hva nå?

Utdanningsdirektoratets veilederutdanninger for lærere i barnehage og skole går inn i sitt siste studieår.  Institusjoner i høyere utdanning er i en omleggingsprosess i forbindelse med nye rammer og planer om et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Etter- og videreutdanning skal sees i sammenheng.

Det gir mange muligheter til å tenke nytt når emner skal utvikles og gjennomføres!

Prosjektet har sin bakgrunn i flere parallelle hendelser og prosesser. En ny strategi for kompetanse -og karriereutvikling for ansatte i barnehage og skole (KD, 2025) er utviklet og igangsatt. Nasjonale rammer for veilederutdanning (UDIR, 2019), videreutvikling av prinspipper og forpliktelser for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere (KD, 2025) likeså. Det ligger et krav om formell veilederkompetanse i barnehager og skoler (KD, 2010; KD, 2012) og samtidig en erkjennelse om at for få har denne kompetansen. Samtidig har vi nedadgående søkertall til lærerutdanninger og bemanningsutfordringer i skole og barnehage. 

Skole- og barnehageeier for region Nord-Troms gjorde direkte henvendelse til UiT om behovet for lokalbaserte veilederutdanningstilbud for å øke veiledningskompetansen og minske vikarbehovet i barnehage og skole. Fagmiljøet innen pedagogisk veiledning tok initiativ til å starte prosessen med å utvikle nye veiledningsemner for lærere i barnehage og skole. UiT, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, ønsker at etter- og videreutdanning sees i sammenheng og at flest mulig skal få tilbud om kompetanseheving.

Det er i skjæringspunktet mellom nevnte prosesser og nasjonale føringer at prosjektet så dagens lys. 

Ledelse, fagmiljø, administrasjon og represententater for distriktskommunene i Nord-Troms har funnet sammen og skal utvikle et utdanningsdesign med faglige, organisatoriske og administrative ambisjoner. Målet er å utvikle et fleksibelt og tilgjengelig veilederutdanningstilbud for lærere i barnehage og skole. Piloten skal bidra med kunnskap om hvordan etter- og videreutdanning kan sees i sammenheng. Våre partnere i Nord-Troms framhever at en utdanning der lærere fra både barnehage og skole møtes, vil bidra til et likeverdig og mer helhetlig tilbud og samarbeid mellom sektorene.

Startskuddet er gått! Vi gleder oss til fortsettelsen!

Inger Merethe Hansen, 15.05.2025