The Better Learning Program

BLP i Norge

Her vil vi presentere eksempler på hvordan det jobbes med Better Learning Program i Norge.

Rapport  Sammendrag

De siste årene har millioner av mennesker blitt drevet på flukt. De fleste flyktninger som kommer til Norge opplever det som trygt å være her, men mange har utfordringer knyttet til integrering, språk, tilhørighet, sosial kompetanse og psykisk helse. Barn og unge er sårbare og trenger støtte i integreringsprosessen, som for eksempel psykososial støtte på skolen. Yrkesgrupper som jobber med barn og unge med fluktbakgrunn, trenger også støtte i arbeidet. Denne rapporten undersøker traumesensitiv opplæring i skolen med et bestemt tiltak som heter Better Learning Program (BLP). BLP er et skolebasert psykososialt program som eies av Flyktninghjelpen og blir brukt i krigs- og konfliktområder. Våren 2024 ble BLP testet i innføringsklasser ved to skoler i Tromsø der målet var å kontekstualisere programmet fra bruk i konfliktområder til norsk skolekontekst. Følgende problemstillinger ble undersøkt:
1) Hvordan opplevde lærerne opplæringen i BLP og gjennomføringen av øktene i klasserommet?
2) Hvordan opplevde lærerne at elevene tok imot BLP?
3) Hva tenker lærerne om behovet for BLP i den norske skolen?
4) Hvordan kan man løse språklige utfordringer knyttet til traumesensitiv opplæring?

Les mer om funnene i rapporten Traumesensitiv opplæring for barn og unge som har opplevd krig og flukt. Kontekstualisering av Better Learning Program fra bruk i konfliktområder til norsk skolekontekst (Munin)

Bla i rapporten her: Rapport Traumesensitiv opplæring med BLP 2024 (impleoweb.no)