Merknader fra NTL UiT til universitetsstyret
I dag, 8. mars, skal universitetsstyret diskutere og vedta avdelingsstruktur i fellesadministrasjon og rammene for etablering av de nye fellestjenestene. NTL støtter ikke universitetsdirektørens framlagte forslag. Her ser dere våre merknader.
- Det er ikke lurt å etablere helt nye avdelinger samtidig som man skal etablere mange nye fellestjenester
- Mange ansatte som i dag jobber på fakultet vil bli overført til nivå 1 og få nye ledere. Flere av disse fellestjenestene skal etableres ved campus utafor Tromsø. Dette vil innebære store endringer både for avdelingene og for mange ansatte ved UiT. Å samtidig gjøre store endringer i avdelingsstrukturen vil etter vår oppfatning undergrave denne prosessen.
- For å utvikle UiT trengs det gode administrative enheter som har stor fagkompetanse innafor de ulike områdene.
Direktørens forslag betyr at det skal etableres to store avdelinger som har sprikende oppgaver og med en direktør som har et overordna ansvar. Den fagadministrative ekspertisen skal i større grad ivaretas gjennom seksjonsnivået. NTL kan ikke se at UiT trenger et nytt ledernivå og vi kan ikke se at direktørens forslag betyr billigere eller mer effektiv drift.
NTL er et breddeuniversitet og trenger en synlig og sterk forskningsavdeling.
Direktøren hevder at UiT ikke er i nærheten av å lykkes med å redusere samlede utgifter til administrasjon og han hevder at «det i praksis er den vitenskapelige virksomheten som er blitt salderingspost for budsjettkuttene». Dette er en påstand som NTL ikke finner belegg for.
Her er alle merknadene våre:
Merknader fra NTL om forslag til avdelingsstruktur på nivå 1
Fokuset må være på etablering av nye fellestjenester
Universitetsdirektøren har bestemt at det skal opprettes mange nye fellestjenester på nivå 1. Mange ansatte som i dag jobber på fakultet vil bli overført til nivå 1 og få nye ledere. Flere av disse fellestjenestene skal etableres ved campus utafor Tromsø. Dette vil innebære store endringer både for avdelingene og for mange ansatte ved UiT. Å samtidig gjøre store endringer i avdelingsstrukturen vil etter vår oppfatning undergrave denne prosessen. Spesielt for mange ledere vil fokuset bli flytta fra etablering av fellestjenester til etablering av nye avdelinger. Det vil mest sannsynlig ta lang tid før de nye avdelingslederne på plass. Uavhengig av hva vi mener om forslag til avdelingsstruktur tror vi dette er lite lurt.
NTL mener det er viktig at den forestående prosessen konsentreres om bemanningsplaner, innplasseringer og etablering av nye de nye fellestjenestene.
Effektiv ledelse og gode fagavdelinger
For å utvikle UiT trengs det gode administrative enheter som har stor fagkompetanse innafor de ulike områdene. NTL er derfor glad for at universitetsdirektøren skriver at drift og utviklingsoppgaver ikke skal skilles og at det legges opp til større grad av tverrfaglig samarbeid. Det bør etter vårt syn bety en styrking og spissing av oppgavene til dagens fagavdelinger og stiller store krav til faglig ledelse. Dagens avdelingsstruktur gir kort vei mellom universitetsdirektør og fagkompetansen representert ved avdelingsdirektørene og gir grunnlag for effektiv drift.
Direktørens forslag betyr at det skal etableres to store avdelinger som har sprikende oppgaver og med en direktør som har et overordna ansvar. Den fagadministrative ekspertisen skal i større grad ivaretas gjennom seksjonsnivået. NTL kan ikke se at UiT trenger et nytt ledernivå og vi kan ikke se at direktørens forslag betyr billigere eller mer effektiv drift.
Direktøren for avdeling for HR og økonomi vil ikke ha mulighet til å være en god faglig leder for både HR og økonomi. Det var også begrunnelsen for at personal- og økonomiområdet i sin tid ble skilt og organisert som to avdelinger. Det har gitt grunnlag for god og ubyråkratisk faglig ledelse.
Forskning, utdanning, formidling og innovasjon er UiTs kjerneoppgaver. Å samle disse i en veldig stor avdeling med stort faglig sprik tror vi vil byråkratisere og ikke effektivisere administrasjonen ved UiT.
UiT Norges arktiske universitet har i dag utfordringer i kampen om forskningsmidler. UiT har fått klare signaler fra departementet om at UiT må styrke sin posisjon på ulike konkurransearenaer. Da må også støtteapparatet for vitenskapelig ansatte prioriteres, styrkes og synliggjøres. Oppgavene til avdeling for forskning og utvikling er i liten grad overlappende med dagens UTA. UiT blir da det eneste breddeuniversitet uten en egen forskningsavdeling. Det tror vi vil svekke UiTs rolle og innflytelse nasjonalt.
NTL mener dags avdelingsstruktur gir grunnlag for god og effektiv faglig ledelse
Stabsfunksjoner
Direktøren forslag til stab er vanskelig å forstå. Forslaget går ut på at den skal bestå av praktisk lederstøtte, politisk og kommunikasjonsmessig rådgivning, virksomhetsstyring, koordinering av tidsbegrensede prosjekter og den politisk orienterte samfunnskontakten.
Betyr ikke dette bare en større stab enn i dag? I direktørens forslag kan vi lese; «ansvaret for den avdelingsovergripende virksomhetsstyringen legges til stab» NTL mener dette ansvaret må ligge hos universitetsdirektør og assisterende direktør. Vi oppfatter at direktørens forslag står i motstrid til det en enstemmig arbeidsgruppe for faglig organisering anbefalte: «Dagens organisering ved UiT vil kunne sies å være en blanding av ad hoc og egen stabsenhet, der mye av det strategiske stabsarbeidet forventes gjort i avdelingene, mens det samtidig er avsatt noen nødvendige ressurser i en egen enhet. Arbeidsgruppen ser ikke dette som en hensiktsmessig organisering.» (Delrapport 2 side 11) NTL er enig i arbeidsgruppas vurdering.
Budsjettkutt og bemanningsplaner
Direktøren hevder at UiT ikke er i nærheten av å lykkes med å redusere samlede utgifter til administrasjon og han hevder at «det i praksis er den vitenskapelige virksomheten som er blitt salderingspost for budsjettkuttene». Dette er en påstand som NTL ikke finner belegg for.
Fra januar 2016 til i dag så er antall administrative årsverk redusert med 15. I samme periode har antall årsverk i UFFST økt med 96 årsverk. Dette viser at den vitenskapelige aktiviteten øker uten at administrative støtteapparatet har økt. NTL mener det er grunn til bekymring og lurer på om ikke dette fører til at vitenskapelig ansatte må gjøre mer administrativt arbeid sjøl. Etter vår mening er det hverken effektivt eller besparende.
Deler av kutta skal ta ved å redusere driftskostnader. NTL minner om at BOTT-samarbeidet som tar sikte på å etablere felles driftssystemer også vil redusere UiTs driftskostnader.
NTL er uenig i forslaget om å lage bemanningsplaner med færre ansatte enn de som skal innplasseres. På kort sikt blir det ikke færre ledere, heller ikke med forslag til ny avdelingsstruktur. Mange midlertidig ansatte er vikarer for fast ansatte som er i permisjon. NTL er også imot å redusere bemanninga før fellestjenestene er etablert og nye digitale løsninger er på plass. Hvordan ivareta arbeidsmiljøet og de ansatte på en god måte hvis mange føler at de egentlig er «overtallige»?
Campusorganisering og oppgaver
NTL er fornøyd med forslag til campusadministrasjon og organisering i det framlagte forslaget.
Arbeidsdeling mellom nivå 1 og 2; hva er fellestjenester?
Formidlingsarbeid er en av kjerneoppgavene til et universitet. I dag stilles det krav til vitenskapelig ansatte og forskningsmiljøer også prioriterer formidlingsarbeid. Dette forutsetter etter vår mening et støtteapparat også på fakultetsnivå. Det er fortsatt uklart for oss om det ivaretas i det framlagte forslaget.
Også innafor studieadministrative tjenester gjenstår det spørsmål knytta til arbeidsdeling mellom nivå 1 og 2 som må avklares før bemanningsplaner vedtas.
Det må avklares hva som menes med gjennomgående ledelse på områder hvor fakultetene også skal ha ansvar for å utføre oppgaver. NTL mener det er viktig at det blir tydelig hvor de ansatte blir innplassert og hvem som er deres leder. Vi er imot delte stillinger som innebærer at ansatte får flere ledere. Det er viktig at ansatte som overføres til fellestjenester på nivå 1 ikke blir sittende spredt på ulike institutt. Det er viktig å tilhøre et faglig fellesskap.
Sist endret: 08.03.2018 10.22