Høringsuttalelse fra NTL om avdelingsstruktur i fellesadministrasjonen og organisering av fellestjenester
Universitetsdirektøren har vedtatt å opprette nye fellestjenester og en arbeidsgruppe har lagt fram ulike modeller for orgnaisering i delrapport 2. Etter å ha diskutert forslagene med ulike medlemsgrupper vil NTL kommentere noen områder.
NTL støtter modell 1
NTL støtter alternativ 1 som er dagens modell med justeringer. For å utvikle UiT innen forskning, utdanning, formidling og innovasjon trengs det gode administrative enheter som har stor kompetanse innafor de ulike område som er bærende for å skape et godt universitetet og en god arbeidsplass. Vi tror det er viktig med gode fagavdelinger som samarbeider på tvers og som har ressurser både til å ivareta den daglige drifta og strategiske utviklingsoppgaver. Et skille mellom drift og strategiske utviklingsoppgaver (modell 2 og 3) er derfor uhensiktsmessig. En forutsetning for å kunne utvikle et produkt eller tjeneste er kunnskap og erffaring, hvordan det fungerer og hva som er problemene. De ansatte som møter studenter og vitenskapelig ansatte og som må sørge for den daglige drifta veit hvor skoen trykker. Det er viktig at disse også brukes som en viktig ressurs i å utvikle både arbeidsoppgavene og med UiT som organisasjon. Stabsfunksjonene bør, med unntak av forkontorfunksjoner, kobles til fagavdelingene.
Modell 1 er i stor grad en videreføring av dagens struktur, mange ansatte vil fortsette i sine seksjoner og faggrupper og betyr derfor mindre omstillingskostnader. Det er en kjent modell som fungerer og er i overenstemmelse med det overordna målet for Adm 2020 som er at «UiT skal ha en hensiktsmessig styring- og ledelsesstruktur». Dette betyr at fokuset vil være på hvordan oppgaver løses på en best mulig måte. NTL er overbevist om at svært mye kan løses på tvers av organisatoriske enheter. De skisserte faggruppene kan organiseres både innenfor og mellom enheter og kan være en god og fleksibel måte å sikre samhandling på.
Modell 2 og 3 i delrapprt 2 skiller drifts- og utviklingsoppgaver. Ved UiO har de etablert en stor strategisk avdeling. Erfaringene derfra, slik vi har fått det referert både fra ledere og tilitsvalgte, er at det er kunstig å skille drift og strategiske utviklingsoppgaver. Å opprette en slik relativ stor avdeling ved UiT vil svekke fagavdelingene. NTL minner om at en samla arbeidsgruppe for delrapport 2 ikke anbefalte å videreføre dagens stab som jo har enkelte strategiske oppgaver lagt til seg.
Fellestjenester
Mange nye fellestjenester betyr at mange arbeidsoppgaver skal løses å nye måter og mange ansatte vil bli overført til nye enheter og får nye ledere. På en del områder er det fortsatt uklart hvordan arbeidsdelinga blir mellom fellestjenestene på nivå 1 og fakultetene. Det etter vår mening hensiktsmessig å gjøre slike store omstillinger innafor en kjent modell. For å lykkes med omstillingene kreves det forankring og legitimitet blant de ansatte.
NTL mener det er et viktig premiss for etablering av nye fellestjenester at enkelte tjenester skal legges til andre campus enn Tromsø. NTL er skuffa over at det bare er POA som har diskutert etablering av fellestjenester ved andre campus enn i Tromsø i sine innspill. Det skal etableres flere nye fellestjenester innafor utdanningsområdet, også tjenester som kan løses uavhengig av geografisk tilhørighet. NTL forventer at noen av de nye fellestjenestene legges til campus utafor Tromsø.
Justering av avdelingenes oppgaver
UiT Norges arktiske universitet har utfordringer i kampen om forskningsmidler. Det er strategisk viktig å styrke oss som et forskningsuniversitet. Da må også støtteapparatet for vitenskapelig ansatte prioriteres og styrkes. Avdeling for forskning og utvikling må bestå som en egen avdeling for å bedre ivareta sentrale forskningsadministrative oppgaver.
Oppgaver innafor kvalitetsutvikling, fleksibilisering av utdanninger og studentrekruttering er i dag spredt på ulike enheter ved UiT. NTL mener det er viktig å styrke UTA sin rolle og vurdere tiltakene som foreslås i delrapport 2. NTL mener det også er naturlig å overføre ansvaret for studentrekruttering til UTA. UTA har allerede ansvar for internasjonal rekruttering
Formidlingsarbeid er en av kjerneoppgavene til et universitet. I dag stilles det krav til vitenskapelig ansatte og forskningsmiljøer også prioriterer formidlingsarbeid. Dette forutsetter etter vår mening et støtteapparat også på fakultetsnivå.
Arrangementer og intern kommunikasjon er en oppgave som hører hjemme i KSA. KSA bør rendyrke kommunikasjonsarbeid.
NTL mener det er viktig å styrke personalavdelinga med ressurser slik at de både kan forvalte de ansattes lønns- og arbeidsforhold på en god og helhetlig måte og kan være en pådriver i å utvikle universitetet som organisasjon. Vi syns forslag om styrking av fellestjenestene på nivå 1 innafor dette området er spennende.
Variabel lønn er foreslått som en fellestjeneste. NTL mener det er viktig at følgende forutsetning er på plass for å kunne forenkle arbeidet: «at det forut for en sentralisering kommer på plass digitale løsninger knyttet til aktuelle lønns- og reisebilag». Vi tror imidlertid ikke at det er mulig å få variabel lønn papirfri. Vi ser utfordringer med folk bosatt i andre land – datalinjer og språk.
Det er veldig bra at økonomiavdelinga skal etableres en ny materialforvaltning som tar hånd om kassasjon, avhending, salg og gjenbruk av materiell. Dette er bra både miljømessig, økonomisk og omdømmemessig.
Arbeidsdeling og samspill mellom de ulike nivåene ved UiT
NTL mener det er fornuftig å etablere fellestjenester på en del områder. Det kan på noen områder føre til at ansatte blir en del av et større fagmiljø med mulighet for faglig utvikling og spesialisering. Men det kan også bety mer ensretting av arbeidsoppgaver og en mer ensformig og mindre interessant arbeidshverdag. Det framstår fortsatt uklart på en del områder hva dette vil innebære for mange ansatte. Hva blir den endelige arbeidsdelinga mellom fellesadministrasjonen og fakultetene og hvor mange blir berørt av omstillingene er spørsmål som naturlig nok opptar mange.
Det må avklares hva som menes med gjennomgående ledelse på områder hvor fakultetene også skal ha ansvar for å utføre oppgaver. NTL mener det er viktig at det blir tydelig hvor de ansatte blir innplassert og hvem som er deres leder. Vi er imot delte stillinger som innebærer at ansatte får flere ledere. Det betyr sjølsagt ikke at ansatte kan jobbe på tvers og samarbeide og utføre arbeidsoppgaver for andre enheter. Vi mener også det er viktig at ansatte som overføres til fellestjenester på nivå 1 ikke blir sittende spredt på ulike institutt. Det er viktig å tilhøre et faglig fellesskap. Vi tror det er lurt av hovedregelen blir at ansatte er del av et team som gjerne er samlokalisert. Dette må imidlertid ikke bety at ansatte andre steder enn i Tromsø er ekskludert fra å være en del av et team som har base i Tromsø. NTL mener det er viktig å tydeliggjøre noen slike premisser for det videre arbeidet.
Campusorganisering og oppgaver
Delrapporten som nå er på høring omtaler i liten grad utfordringer knytta til campusorganisering. NTL mener det er kritikkverdig at det ikke foreligger en ny utredning/saksframlegg om hvilke oppgaver som skal ligge i en campusadministrasjon.
Mange administrativt ansatte i Alta og Harstad blir usynliggjort i prosessen slik den nå er lagt opp og stiller spørsmål om sin rolle og plass i «den nye administrasjonen».
Viserektors oppgaver og administrativ organisering
Viserektorene skal være universitetsledelsens representant i regionen, en sentral utviklingsaktør i samarbeid med hele universitetet og ha ansvar for utviklinga av en campus. Dette fordrer et støtteapparat. Hva det skal bestå av og hvordan dette skal organiseres er ikke utreda. Dette burde vært en del av denne høringen.
Torill Nustad
Hovedtillitsvalgt
NTL UiT Norges arktiske universitet
Sist endret: 14.02.2018 09.24