Et matematikksenter for fremtiden
Norge trenger et matematikkhus. For å bygge opp nye talenter innen matematikkforskning er det avgjørende å skape dynamiske arenaer for nyskaping og tverrfaglig, internasjonalt samarbeid.

For to år siden delte Hans Munthe Kaas og jeg vår visjon om et nasjonalt matematikksenter i avisen Khrono – et sted som ikke bare skulle fremme matematisk forskning, men også bygge bro mellom ulike fagdisipliner og bli en møteplass for forskere, studenter og entusiaster.
I januar 2024 tok vi de første konkrete stegene med etableringen av Lie-Størmer-senteret ved UiT Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetet i Bergen. Etter ett år med drift er det nå et ideelt tidspunkt å se tilbake på hva vi har oppnådd, samtidig som vi skisserer den spennende veien videre.
Hvorfor trenger Norge et matematikkhus?
Matematikk er en grunnpilar i moderne vitenskap og teknologi – det er en fagdisiplin som ligger til grunn for alt fra digital sikkerhet, via kryptering, til kunstig intelligens som omformer samfunnet vårt.
Derfor er det avgjørende at Norge satser på både forskning og utvikling innen faget, samtidig som vi sørger for at banebrytende forskning forblir i tett kontakt med resten av samfunnet.
Matematikkhuset skal være en dynamisk møteplass der forskning, undervisning og idéutvikling skjer i tett samspill, og hvor samarbeid blomstrer på tvers av fagdisipliner.
Erfaringer fra dedikerte matematikksentre i land som Frankrike, Nederland, Tyskland og Sverige, viser hvordan slike institusjoner kan stimulere innovasjon, fremme tverrfaglig samarbeid og utdanne fremtidens matematikere.
Til tross for Norges sterke tradisjon innen matematikkforskning, har vi lenge vært en hvit flekk på kartet over europeiske matematikksentre. Med Lie-Størmer-senteret – verdens nordligste matematikksenter og en stolt del av ERCOM (European Research Centers on Mathematics) – har vi endelig endret dette bildet.
Hva har vi oppnådd?

I løpet av det første året har senteret allerede gjort seg bemerket på en imponerende måte. Vi har arrangert en rekke internasjonale konferanser som har tiltrukket noen av verdens mest anerkjente matematikere. Disse arrangementene har ikke bare gitt oss muligheten til å utveksle banebrytende ideer, men har også bidratt til å styrke Norges posisjon som en ledende og attraktiv arena for matematisk forskning på den globale scenen.
Videre har vi gjennomført sommerskoler som har samlet masterstudenter- og stipendiater fra en rekke land. Her har deltakerne fått innsikt i de nyeste forskningsresultatene og metodene, noe som utgjør en verdifull investering i utviklingen av den neste generasjonen matematikere.
Denne satsingen har ikke bare økt den faglige kompetansen blant de unge forskerne, men også lagt grunnlaget for nye internasjonale samarbeidsprosjekter og nettverk.
Det årlige mesterkurset (master class) har også spilt en sentral rolle i det første året, der vi har arbeidet med å etablere senteret. Den har gitt norske studenter en unik mulighet til å fordype seg i avansert matematikk og har bidratt til å heve kvaliteten på matematikkutdanningen i landet. Gjennom dette programmet har vi skapt en plattform der teoretisk kunnskap og praktisk anvendelse kan møtes, noe som er avgjørende for å inspirere og motivere studenter til videre studier og forskning.
Utvekslingen har ikke bare styrket båndene mellom norske og utenlandske utdanningsinstitusjoner, men også beriket den akademiske dialogen og bidratt til å bygge et globalt nettverk av lovende talenter.
I tillegg har vårt samarbeid med den franske CIMPA-institusjonen åpnet nye dører for unge matematikere fra utviklingsland. Denne utvekslingen har ikke bare styrket båndene mellom norske og utenlandske utdanningsinstitusjoner, men også beriket den akademiske dialogen og bidratt til å bygge et globalt nettverk av lovende talenter.
Som medlem av ERCOM har vi ytterligere forsterket Norges internasjonale posisjon innen matematikkforskning. Dette medlemskapet har gjort det mulig for oss å etablere et tett samarbeid med noen av Europas fremste forskningsmiljøer, og vi har allerede sett positive ringvirkninger i form av felles prosjekter og utvidet kunnskapsutveksling.
Samlet sett har disse initiativene bidratt til å sette Lie-Størmer-senteret på kartet som et viktig knutepunkt for innovasjon, utdanning og samarbeid – både nasjonalt og internasjonalt.
Hva er veien videre?
Selv om vi allerede har oppnådd mye, er dette bare starten på reisen – en reise som vi kun hadde gitt oss ut på takket være den økonomiske støtten fra UiT og den norske filantropen Trond Mohn, som siden 2017 har vært en uvurderlig støttespiller for matematikk i Norge.
Vår langsiktige visjon er at Lie-Størmer-senteret skal utvikle seg til et nasjonalt matematikkhus – en hjørnestensinstitusjon som styrker norsk matematisk forskning og utdanning på alle nivåer. Dette matematikkhuset skal være en dynamisk møteplass der forskning, undervisning og idéutvikling skjer i tett samspill, og hvor samarbeid blomstrer på tvers av fagdisipliner.
Samtidig ønsker vi at senteret skal fremme internasjonalt samarbeid og gjøre Norge til et attraktivt reisemål for noen av verdens fremste matematikere.
Vi skal arrangere spissete konferanser med verdens ledende eksperter som kommer til Tromsø i en uke for å jobbe for å sammen med norske matematikere og inspirere matematikkstudenter og stipendiater i Norge.
Ved å skape et miljø som inspirerer til nyskapning og kunnskapsdeling, kan vi bidra til å styrke Norges posisjon som en ledestjerne innen matematisk forskning.
Ved å skape en institusjon som både samler og deler kunnskap, kan vi sikre at matematikk spiller en sentral rolle i Norges fremtidige vitenskapelige og teknologiske utvikling.
Men dette matematikkhuset er ikke bare for forskere. Vi ønsker at det skal være en arena som også inspirerer studenter, engasjerer offentligheten og bygger broer mellom matematikk og andre vitenskapelige og teknologiske felt.
Ved å skape en institusjon som både samler og deler kunnskap, kan vi sikre at matematikk spiller en sentral rolle i Norges fremtidige vitenskapelige og teknologiske utvikling.
En invitasjon til samarbeid
For å realisere et slikt mål kreves det bredere samarbeid og engasjement. Selv om UiT og Mohn har lagt et solid fundament, er det avgjørende at vi nå bygger videre på dette. Vi trenger støtte fra andre universiteter, forskningsinstitusjoner og politiske beslutningstakere for å sikre at Lie-Størmer-senteret blir en nasjonal institusjon som gror røtter over en lengre tidshorisont.
Vi inviterer derfor alle som deler vår visjon om et matematikkhus til å delta i denne satsingen. Gjennom samarbeid kan vi gjøre Norge til et ledende land for matematisk forskning og innovasjon. La oss sammen sikre at matematikk forblir en grunnpilar for Norges teknologiske og vitenskapelige fremtid – til inspirasjon for kommende generasjoner.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Mathematical Sciences - master
Varighet: 2 År -
Biomedicine - master
Varighet: 2 År -
Molecular Sciences - master
Varighet: 2 År -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Medisin profesjonsstudium
Varighet: 6 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Geovitenskap- bachelor
Varighet: 3 År -
Biomedisin - bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Matematikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Fysioterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Radiografi - bachelor
Varighet: 3 År -
Farmasi - bachelor
Varighet: 3 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig teknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Odontologi - master
Varighet: 5 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Internasjonal beredskap - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Ernæring - bachelor
Varighet: 3 År -
Marine Biotechnology - master
Varighet: 2 År -
Ph.d.-program i naturvitenskap
Varighet: 3 År -
PhD Programme in Natural Science
Varighet: 3 År -
PhD Programme in Science
Varighet: 3 År -
Lektor i realfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Kunstig intelligens, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Fysikk og matematikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Nautikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Havteknologi, ingeniør - bachelor (ordinær, y-vei)
Varighet: 3 År -
Informatikk, datafag - bachelor
Varighet: 3 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Fornybar energi, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig kjemi og innovasjon, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År