– En sjelden mulighet til å få nye innsikter

iC3 holder årlige feltkurs hvor yngre forskere kan øve opp ferdigheter og teste nye ideer og teknologi for å kartlegge hvordan issmelting på land og i havet er knyttet sammen.

Folk som går i fjellet, på vei mot en isbre.
Deltakere på IC3s feltskole på vei opp mot Steindalsbreen. Foto: Joost Van Genuchten / UiT.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Brückner, Till Daniel till.d.bruckner@uit.no
Portrettbilde av Bredesen, Kim
Bredesen, Kim kim.bredesen@uit.no Rådgiver
Publisert: 27.09.24 12:00 Oppdatert: 27.09.24 15:46
Arktis Klima

UiTs Senter for is, kryosfære, karbon og klima (iC3) arrangerte sin første feltskole 19. september 2024. Den samlet både forskere som jobber på land og de som jobber til sjøs. På feltkurset gikk de sammen for å undersøke hva som skjer når smeltende isbreer slipper smeltevann ut i havet.

De utførte feltundersøkelsen fra fjellhytter nær Steindalsbreen, en feltstasjon og på dekket av et forskningsskip. Hver deltaker fikk muligheten til å lære og ta i bruk en rekke biogeokjemiske prøvetakingsteknikker både på land og til sjøs.

iC3-forskere på vei for å gjøre feltsstudier. Foto: Joost van Genuchten / UiT.

– Det er en sjelden mulighet til å få nye innsikter gjennom å få praktisk erfaring med å ta prøver og ta i bruk måleteknikker, sier Joost van Genuchten, som nylig ble ansatt som stipendiat ved iC3.

– Det hjalp meg å forstå hvordan alt er knyttet sammen i et mer utvidet system, noe som ofte er lett å overse, legger han til.

Luke Simmons, en annen stipendiat som deltok på feltkurset, er enig med Genuchten.

– Å være ute i felt gir stort utbytte når det gjelder å forstå både omfanget og kompleksiteten ved hvordan isen både på land og i sjøen gjensidig påvirker hverandre, sier han.

Ifølge Simmons kan feltarbeid åpne sinnet ditt på flere måter.

– I det ene øyeblikket tar du inn over deg det storslagne synet av en isbrefront og en fossende strøm av smeltevann, og i neste øyeblikk ser du ned i et mikroskop og diskuterer hvordan ferskvannsinntak og næringskonsentrasjoner kan påvirke marine økosystemer og artssammensetting.

I det ene øyeblikket tar du inn over deg det storslagne synet av en isbrefront og en fossende strøm av smeltevann, og i neste øyeblikk ser du ned i et mikroskop.

Utvikling av nye forskningsideer

Kurset er utformet på en målrettet måte for at yngre forskere kan bli kjent med og lære om miljøer og metoder som ligger utenfor deres eget ekspertiseområde. Kurset skal også ruste dem til deres framtidige forskning i polare områder, fra Svalbard til Antarktis.

– Du kan kun forstå hva som skjer i polområdene hvis du tar hensyn til hele systemet, sier Monica Winsborrow, leder for iC3s forskeropplæring. Hun er opptatt av at forskere tilbys en bred opplæring.

Personer som står ved et bord, foran et kart.
IC3-forskere planlegger feltarbeid. Foto: Joost Van Genuchten / UiT.

– Vi ønsker å sikre at alle som deltar på kurset forstår de komplekse forbindelsene mellom is, land og hav, og at de får ferdighetene som trengs for å gjøre feltforskning i et bredt spekter av omgivelser.

Jemma Wadham, direktøren for iC3, legger til at det er utrolig stimulerende å tilbringe fem dager sammen med forskere med så ulik bakgrunn.

– Den beste måten å utvikle store, spennende og nye forskningsideer på er å få glasiologer, biogeokjemikere, marine økologer, oseanografer og numeriske modellører til rett og slett å tilbringe tid sammen i felt, sier hun.

– For eksempel utvikler en av våre nye stipendiater, Jan Viljanen, en ny enhet som kan gjøre det lettere å måle jerninnholdet i vann. Vi begynte umiddelbart å snakke om hvordan vi kunne bruke andre, nye teknologier til systematisk å overvåke endringer i arktiske elver og innsjøer, påpeker Wadham.

Opplæring av nye forskere hvert år

Prøvene som ble samlet inn under feltkurset blir nå gjennomgått i iC3s Polar MAGIC-laboratorium.

Fire stipendiater som nylig ble med i iC3 vil senere analysere data fra prøvene. Målet deres er å finne ut hvordan en blanding av kjemikalier og næringsstoffer frigjort av Steindalsbreen utvikler seg når det beveger seg nedover elven, og hvordan tilstrømningen av smeltevann til fjorden påvirker marint liv.

– Vi har utformet en plan for å studere hvordan utslipp fra både et islagt og et ikke-islagt nedbørfelt kan potensielt påvirke et helt fjordsystem, forklarer Joost van Genuchten.

Det finnes midler til å drifte iC3 Polar Research Hub over en periode på ti år. Feltkurset holdes årlig i Lyngsalpene nær Tromsø. Feltkursene vil gjøre det mulig for iC3 å skape et unikt lengdegradsbasert datasett som sporer hvordan isbreen, elven og fjorden endrer seg over tid.  Samtidig får forskerne opplæring i hvordan man studerer raskt skiftende biogeokjemiske sykluser ved jordens poler.

NB: Kun stipendiater og postdoktorer tilknyttet iC3 kunne søke om delta på IC3 Field School i 2024. På et senere stadium vil feltkurset bli tilgjengelig for et bredere spekter av deltakere.

Du kan abonnere på iC3s nyhetsbrev for å motta nyheter om opplæringsmuligheter og forskning.

Forespørsler til iC3 kan rettes til:

Dr Terri Souster, iC3 Centre Manager

ic3manager@uit.no