Ønsker deltakere til fredsprosjekt

UiT-studenten Anna Skrypalshchykova fra Ukraina håper medstudenter ved UiT i Alta – eller ved andre campus – vil delta i et prosjektarbeid for fredsløsninger mellom Ukraina og Russland.

Hackathon Anna For fred
VIL SKAPE FRED: Bachelorstudent ved UiT i Alta, Anna Skrypalshchykova, etterlyser flere som vil være med på «Hackathon for Peace» i begynnelsen av mai, der hovedmålet er å bidra til fred mellom Ukraina og Russland. Foto: Magne Kveseth/UiT
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 21.04.22 10:40 Oppdatert: 21.04.22 12:36
Om UiT Samfunn og demokrati Studentliv / Studier Teknologi Alta

– Vi har en idé om å samle folk fra hele verden til et ikkevoldelig samarbeid og som et bidrag til fred mellom Russland og Ukraina. Prosjektet som vi finner frem til før selve det virtuelle arrangementet skal skje, kan handle om hvordan bekjempe desinformasjon, hvordan oppføre seg når man møter vanlige mennesker fra et naboland som ditt hjemland er i krig med, eller vi kan lande på et annet fredsprosjekt, sier UiT-studenten.

Samarbeid med fransk lærested

Anna er bachelorstudent ved UiTs studium Arctic Adventure Tourism og jobber i disse dager med eksamen. Det hindrer henne likevel ikke i å ønske en slutt på krigen i hjemlandet Ukraina. Anna samarbeider derfor nå om et initiativ for fred sammen med en venninne som studerer ved det franske The Learning Planet Institute

– Jeg deltar i dette prosjektet som en av tilretteleggerne og ønsker nå å få kontakt med folk som ønsker å være med på et prosjekt om fredsskapende arbeid. Fristen for å søke deltakelse i det som har fått navnet «Hackathon for peace», er 27.april, sier Anna.

viserektor Bente Haug
VIKTIG: Viserektor Bente Haug er glad for initiativet. Foto: Magne Kveseth/UiT Foto: Magne Kveseth/UiT

Positiv viserektor

Viserektor Bente Haug, med ansvar for UiT sin virksomhet i Nord-Troms og Finnmark, sier hun støtter initiativet og håper mange vil melde seg til Anna for å delta.

– Å jobbe for fred og fredelige løsninger er et initiativ det er viktig for meg og UiT å støtte. Jeg er stolt av at vi har studenter som tar ansvar i en vanskelig tid. Så jeg ønsker dem lykke til og håper vi på Campus Alta og resten av UiT-familien får høre hvordan dette har gått, når sluttstrek settes for hackathonen den 8. mai, sier Bente Haug.

Utvikle noe nytt

Nå er det sikkert mange som lurer på om et såkalt hackathon er et opplegg for å gjøre noe ulovlig, men dette er ikke det.

– Svært ofte bruker man uttrykket hackathon i dag om et felles utviklingsprosjekt hvor man skal skape noe, eller utvikle noe som kan presenteres og demonstreres når «tiden er ute». I enkelte sammenhenger blir de beste resultatene av et prosjektsamarbeid belønnet med en premie – og Anna Skrypalshchykova forteller at alle som deltar under «Hackathon for peace», vil få et virtuelt bevis som kanskje kan være verdifullt å ha på CV-en.

Det som kommer ut av et nettbasert prosjektarbeid som et hackathon er, kan bli spiren til noe større, enten det blir å fungere som et jobbintervju for deltakerne eller som presentasjon av en forretningside.

Ta kontakt med Anna

Dette er bakgrunnsidene for prosjektet «Hackathon for peace»

Hvis noen ønsker å delta i dette prosjektarbeidet og kan være med i selve hackathon-arrangementet 7. og 8. mai, må de snarest ta kontakt med Anna Skrypalshchykova, enten på epost: ask112@uit.no eller på telefon 938 23 832

Nettsamlingen hvor «Hackathon for peace» finner sted vil bli gjennomført ved UiT i Alta, der man kan følge resten av verden som deltar i prosjektet på Zoom, Teams eller YouTube.

Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 21.04.22 10:40 Oppdatert: 21.04.22 12:36