Arctic Science Summit Week til Tromsø

Tromsø blir vertskapsby for Arctic Science Summit Week, som er en av de største konferansene for arktisk forskning i verden. Konferansen arrangeres på UiT 26. mars–1. april 2022.

UiTs forskningsfartøy "Helmer Hanssen" i Magdalenefjorden.
UiTs forskningsfartøy "Helmer Hanssen" i Magdalenefjorden. Foto: Karine Nigar Aarskog/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 10.01.22 12:55 Oppdatert: 10.01.22 12:58
Arktis Bærekraft Klima Om UiT

Arctic Science Summit Week (ASSW) arrangeres årlig av International Arctic Science Committee (IASC). Konferansen legger til rette for koordinering og samarbeid mellom vitenskapelige organisasjoner som driver med arktisk forskning. Den ble initiert av IASC i 1999 og har utviklet seg til en svært viktig møteplass.

– Den første konferansen, i 1999, ble arrangert i Tromsø, som er verdens arktiske hovedstad. Her er noen av verdens beste forskningsmiljøer på Arktis samlet, og det er Tromsø som er den reelle porten til polhavet, sier Jørgen Berge som er dekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi ved UiT.

Nå kommer konferansen tilbake til Tromsø, med UiT Norges arktiske universitet, Norsk Polarinstitutt og Norges forskningsråd som vertskap. Dersom pandemien tillater det, ligger det an til at årets ASSW blir det største som noen gang er arrangert, med nærmere 80 forskjellige møter samlet under én felles paraply. Konferansen arrangeres på UiTs campus i Tromsø.

– UiT er svært glad for å inneha vertskapsrollen i 2022 for et så stort og internasjonalt viktig arrangement som Arctic Science Summit Week. Arrangementet understreker universitetets arktiske profil og engasjement, sier prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Camilla Brekke.

– Samarbeid er nøkkelen til effektiv polarforskning. ASSW-konferansene gjør det mulig for oss som jobber i Arktis å koordinere, informere og snakke med hverandre. Her planlegges store forskningsprosjekter med tilhørende logistikk. Når dette krydres med vitenskapelige foredrag, blir det et fantastisk arrangement, sier Harald Steen som er forskningsdirektør ved Norsk Polarinstitutt.

Registreringen til konferansen åpner 1. februar.

Er du forsker og ønsker å delta? Ikke gå glipp av disse viktige fristene!

Publisert: 10.01.22 12:55 Oppdatert: 10.01.22 12:58
Arktis Bærekraft Klima Om UiT