Unikt samarbeid om ren matematikk

Mattekurs ved UiT finansiert av Tromsø forskningsstiftelse kombinerer det beste fra både digital og personlig undervisning og samler studenter fra fire norske universiteter.

SAMLING: Masterstudentene samlet til kurs i regi av Institutt for Matematikk og Statistikk ved UiT Foto: privat
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 05.01.22 10:36 Oppdatert: 05.01.22 10:36
Bærekraft Naturvitenskap Om UiT Studentliv / Studier Teknologi Økonomi

I 2018 etablerte Tromsø forskningsstiftelse - sammen med sin søsterstiftelse Trond Mohns stiftelse i Bergen - prosjektet «Ren matematikk i Norge». Med økonomisk støtte fra dette prosjektet kan UiT invitere internasjonalt anerkjente matematikere til Norge og arrangere internasjonale konferanser.

Støtte til masterstudier

Programmet støtter ikke bare matematisk forskning i Norge, men inkluderer også muligheter for å finansiere spesialiserte kurs for masterstudenter. I siste høstsemester kunne Institutt for Matematikk og Statistikk ved UiT organisere et slikt emne for rund 30 masterstudenter fra NTNU, UiB, UiO og UiT innenfor det matematiske området som kalles representasjonsteori for grupper.

Forenklet beregning

– Gruppeteorien handler om symmetrier og algebraiske strukturer, forklarer professor ved UiT, Cordian Riener, som underviste under kurset i samarbeid med kolleger fra UiB.

Matematiker professor Riener
FORELESTE: Professor Cordian Riener fra Instititutt for matematikk og statistikk var blant foreleserne for mesterstudentene. Foto: Privat

– Representasjonsteori gir en bedre forståelse av effektene slike algebraiske strukturer kan ha – spesielt for beregningsproblemer. I løpet av kurset kunne studentene også se hvordan de kan dra nytte av en forståelse av algebraiske strukturer, når det gjelder å forenkle konkrete beregningsproblemer, forteller Riener. Kurset besto av en blanding av ukentlige nettforelesninger via Zoom, samt to personlige møter på 3 dager hver. I løpet av det andre av tredagersmøtene, holdt studentene en times presentasjoner i små grupper, om emner relatert til kurset.

Det beste fra to verdener

– Jeg tror et format som inkluderer både virtuelle elementer i form av Zoom-forelesninger, men også virkelige møter på campus, kan være en måte å forene det beste av to verdener, forklarer Cordian Riener om ideen bak kurset.

– På denne måten kan man få med en relativt bred gruppe studenter - fra Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø - og sørge for at de faktisk også har muligheter til å møte lærerne og hverandre fysisk. Dette er veldig viktig for læringsutbyttet, tror jeg, men også for det sosiale aspektet. Denne blandingen av virtuell nettbasert undervisning i kombinasjon med personlige møter viste seg å være svært attraktiv for de 30 studentene fra UiT, NTNU, UiB og UiO som fulgte kurset, forteller Riener.

Fysisk undervisning best

Elias Sandal som er på første året i Master i Matematikk ved UiT mener kurset er svært nyttig for ham som student.

– Da får jeg mulighet til å utforske større deler av matematikken utenom de emnene som er tilbudt ved UiT. Det er spesielt spennende at vi har en halvdigital undervisning, da flere har mulighet til å ta emnet og man utnytter metoden som jeg tror flere lærer best av, nemlig ved fysisk undervisning, sier Sandal og fortsetter om muligheten for å møte studenter fra forskjellige universiteter:

– Dette er med på å gi meg et bredere syn på matematikk ved de norske universitetene og ikke bare ved UiT. Vi får også oppleve hvordan studiehverdagen er for studenter fra de andre universitetene, og da spesielt ved UiB i mitt tilfelle, avslutter Elias Sandal.

Kontaktene viktige

Elias Klakken Angelsen, som er masterstudent fra NTNU, er enig i at spesielt aspektet ved å komme i kontakt med studenter fra andre universiteter var noe veldig viktig for ham:

– Å få muligheten til å bli kjent med matematikkstudenter fra forskjellige universitetsbyer har vært svært motiverende. Samarbeidet gir kontakter man fort tar med seg videre i studiene eller i en videre karriere i akademia, sier Angelsen.

Guro Rio Berge som også er student ved NTNU legger til viktigheten av de to samlingene:

– Turen til Tromsø og Bergen var i tillegg til å være sosial og artig, også veldig lærerik. Det å få sitte i klasserommet å stille spørsmål og være der fysisk gjorde det lettere, og kjekkere å følge med. Det gav mer motivasjon til å fullføre emnet, samtidig som det var veldig fint å få de dagene vi var der til kun å fokusere på representasjonsteori, forteller Guro Rio Berge fra NTNU.

Håper på flere muligheter

På slutten av kurset trekker Cordian Riener en positiv konklusjon om denne noe nye formen for matematikkundervisning:

– Jeg tror kurs som dette kan være et verktøy for å bygge nye koblinger innad i norsk akademia. Spesielt for et lite fagmiljø som vårt her i Tromsø, der det ikke er så mange masterstudenter, kan det gi en viktig mulighet for ytterligere avanserte kurs som vi normalt sett ikke kunne gi. Spesielt her hjelper støtten oss gjennom programmet «Ren matematikk i Norge» virkelig å skape en unik mulighet for studentene til å utvide horisonten, sier Riener.

Han avslutter med å si at det forhåpentligvis kommer mange flere slike kurs i fremtiden:

– Vi jobber for tiden med å etablere et Norsk senter for matematikk i Tromsø - et prosjekt under navnet Lie Størmer Senter -, hvor vi håper at vi skal kunne arrangere slike kurs for masterstudenter fra hele Norge mer regelmessig, sier han.

Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 05.01.22 10:36 Oppdatert: 05.01.22 10:36