– En avgjørende avtale for et bærekraftig VM

VM-selskapet Alpin VM 2027 i Narvik og UiT Norges arktiske universitet signerte onsdag en fireårig samarbeidsavtale. – En unik og avgjørende avtale for at Alpin VM 2027 skal nå bærekraftmålene våre.

To personer som sitter i en sofa og signerer en avtale
IDRETT OG BÆREKRAFT: På Øvre Fjellheisstasjon i Narvik signerte rektor Anne Husebekk og daglig leder Erik Plener en omfattende samarbeidsavtale om bærekraft, miljø og idrettsarrangementet. Foto: Forte Narvik
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 24.06.21 14:55 Oppdatert: 24.06.21 16:10
Bærekraft Idrett og friluftsliv Teknologi

Det sier Erik Plener i Alpin VM 2027, etter at han og rektor Anne Husebekk satte navnetrekkene sine på en samarbeidsavtale mellom selskapet som jobber for å få VM i alpine grener til Narvik og UiT.

Utstillingsvindu

Onsdag markerte VM-selskapet og universitetet inngåelsen av en omfattende fireårig strategisk samarbeidsavtale. En viktig del av avtalen er kompetansebygging og utvikling av forsknings- og innovasjonsprosjekter, som skal bidra til at VM i alpine grener i 2027 blir det meste bærekraftige vintersports-arrangementet noensinne.

– Avtalen er unik for VM 2027 siden vi har en ambisjon om å være et utstillingsvindu for bruk av ny teknologi og bærekraftige løsninger, sier Erik Plener i en pressemelding fra VM-selskapet.

Fokus på miljø og bærekraft

Eksempler er løsninger for sikker tilgang til snø, midlertidige og flyttbare bygninger, simulering av bærekraft, bruk av el og hydrogen som energibærere og etterbruk av anlegget.

Mennesker samlet ved øvre fjelleheisstasjon i Narvik
AVTALE UiT – VM 2027: Skal bidra til å få et VM til Narvik. F. v. kommunalsjef Rolf Lossius, Mikael af Ekenstam, medlem av styringsgruppa for samarbeidet, Jørn Eldby, UiT, daglig leder i Alpin VM 2027, Erik Plener, UiT-rektor Anne Husebekk, medlem av styringsgruppa, Roger Bergersen, og dekan ved IVT-fakultetet i Narvik, Bjørn Solvang. Foto: Foto: Terje Næsje

– Bærekraft og miljø er av våre fokusområder i VM-søknaden. UiT kan med sin innovasjons- og miljøkompetanse bidra til at vi når bærekraftmålet, sier Erik Plener.

Avtalen skal også bidra til at arrangementet blir unikt for idretten i forhold til opplevelser både for deltagere og publikum. Den skal bidra til økt verdiskaping hos næringslivet i nord i nært samarbeid med vertskommunen Narvik, Skiforbundet og andre interessenter og kompetansemiljøer.

Aldri arrangert midt i en universitetsby

Avtalen er også unik for UiT Norges arktiske universitet som breddeuniversitet og med studiesteder over hele Nord-Norge.

– VM har aldri før vært arrangert midt i en universitetsby. Den forskjellen må vi sørge for at blir merkbar, sier rektor Anne Husebekk.

Til avisen Fremover sier hun:

– Denne avtalen bidrar til å gjøre UiT mer attraktiv i arbeidet med å rekruttere både studenter og dyktige ansatte. Primært vil nok dette slå ut for IVT-fakultetet her i Narvik og campus her som naturlig nok vil få en spesiell rolle, men hele UiT vil nyte godt av dette.

Samtidig er Husebekk tydelig på at samarbeidet også vil være interessant for både lokalt og nordnorsk næringsliv – og for universitetets samarbeidspartnere.

På ettersommeren skal partene avtale nærmere hvilke forsknings- og utviklingsprosjekt som skal prioriteres fremover. Norges Skiforbund er via VM-selskapet en aktiv part i samarbeidet.

Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 24.06.21 14:55 Oppdatert: 24.06.21 16:10