– Korona kunne ikke stoppe oss!
Sulakkana og Shobiya fra Sri Lanka er to heldige utvekslingsstudenter som fikk komme til UiT i koronatiden.
Da koronaen kom til Norge ble det bestemt at utveksling ved UiT skulle avlyses, med noen få unntak. Mobilitetsprosjekter som hadde pågått over lengre tid, skulle få lov til å ta imot noen få studenter. Prosjektet Nor-Lanka Blue fikk da ta imot åtte studenter fra Sri Lanka til studieprogrammet International Fisheries Management. Prosjektet har som mål å bidra med bærekraftige fiskeriløsninger som skal hjelpe folk i Sri Lanka ut av fattigdom på en inkluderende måte.
Sulakkana og Shobiya har hatt et fantastisk opphold på tross av en krevende tid for alle.
– Utvekslingen var en fantastisk opplevelse for oss. Både for utdanningen sin del, men også for vår personlige utvikling, sier Shobiya.
Hun forteller at de har lært mye av å møte folk fra ulike land både i studiet og i studentboligene.
– Det har vært veldig fint å være her, folk er så vennlige, sier Sulakkana.
Hvordan føles det å være i et annet land under en pandemi?
– Det er lett å være her og vi føler oss trygge. Vi har fått veldig god informasjon fra UiT via e-post, sier Sulakkana.
Hun forteller at de har vært nøye med å følge smittevernreglene, som å vaske hendene og holde avstand. Og sier at da de kom til Norge var de i karantene i ti dager.
Hun forteller at hjemme på Sri Lanka er det nå en økende smittetrend, og det er flere og flere som blir innlagt på sykehus.
Fra august i fjor fulgte studentene undervisningen digitalt hjemme fra Sri Lanka, da koronasituasjonen satte en stopper for innreise til Norge.
– Vi brukte både Zoom og Canvas, og det fungerte veldig fint. Vi hadde også noen ekstra seminarer digitalt med professorene, der vi kunne stille spørsmål og diskutere ting, sier Shobiya.
Etter at studentene kom til Tromsø har de hatt en del digital og noe fysisk undervisning. Noe av tiden har de tilbragt på lesesalen på Campus og en del hjemme i studentboligen.
– Vi har også vært på tokt, forteller jentene entusiastisk. De ble da delt inn i små grupper, og fikk være med forskningsskip ut på havet.
– Jeg var også på et internship på Havforskningsinstituttet i Bergen i en uke, sier Shobiya.
Har dere hatt mulighet til å være sosiale i denne helt spesielle tiden?
– Ja! sier begge studentene.
– Vi har hatt noen sosiale sammenkomster. Blant annet i naustet til BFE-fakultetet i Telegrafbukta.
De forteller at de også har hatt noen middager med klassen i International Fisheries Management. Og hatt juleselskap og andre ting. De har også hatt noen gruppeoppgaver, der de samarbeidet med studenter fra Norge og fra andre ulike land.
– Vi fikk også besøke forskjellige steder som Sommarøy, Fløya, Polaria, prøve ulike aktiviteter som å gå på ski, ake, spille minigolf, og dra på Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF).
Shobiya viser stolt frem sin tøyveske med TIFF-logo på.
Hva har dere lært på utveksling som dere ikke kunne lære hjemme?
– Det er så fint å møte nye mennesker fra ulike land og kulturer. Norske mennesker er så snille. Å få oppleve miljøet og folkene her var en helt spesiell opplevelse, sier Sulakkana.
Her er også et veldig harmonisk og stille studiemiljø.
Hun sier at de også har fått mye kunnskap om ny teknologi. På Sri Lanka er fasilitetene litt mer begrenset. Her på UiT er det veldig gode laboratorier. De har blant annet lært om modellering og statistikk, noe som kan være veldig verdifullt videre i studier og jobb. Det er også annerledes med hjemmeeksamen og digitale eksamener, det er noe de ikke er vant til på Sri Lanka.
Studentene fremhever også kommunikasjonen mellom professorer og elever. Og mener at her kan man diskutere og få veiledning, og de er faktisk som venner.
– Det er veldig sunt, mener de.
Hjemme på Sri Lanka kan man ikke kontakte undervisere etter at forelesningen er ferdig.
– Her er studentene mer selvstendige. På Sri Lanka fokuserer studentene på det foreleseren sier og det som står i notatene. Men det er bra å tenke litt mer selvstendig, mener jentene.
– Tidsbegrepet er en annen ting som er veldig annerledes her i Norge. Hvis du avtaler et tidspunkt her, så forventer folk at du faktisk er der på det tidspunktet. På Sri Lanka er ikke tid så nøye, forteller Shobiya.
– Det er også veldig fint å ha blitt kjent med professorene her, det er nettverksbygging. Vi kan stille dem spørsmål også etter at vi har reist hjem, sier Shobiya.
– Korona kunne ikke stoppe oss, avslutter Sulakkana.
Studentene reiste hjem til Sri Lanka i slutten av februar, etter seks måneder i Tromsø.
Hva måtte til for at studentene kunne komme hit?
– Jeg tror ikke studentene forsto mye av det som foregikk for å få dem på plass, og det er bra. De hadde det vanskelig nok med å følge fagene sine på avstand fra Sri Lanka, og senere her, da de kom to måneder forsinket. Men de klarte seg bra, og vi er veldige stolte av dem, sier Jorge Santos, professor ved Norges fiskerihøgskole.
– Jeg ville vise at det gikk an å drive et utvekslingsprogram forsvarlig midt i korona, og vi hadde et godt program å bygge på. Men jeg hadde ikke kommet langt uten den fantastiske hjelpen jeg fikk, sier professoren.
Han forteller at Kathrine Tveiterås, dekan på BFE-fakultetet, hadde troen på programmet, og kjempet for at det skulle fullføres i 2020. Hege Widnes på Internasjonalt kontor hjalp med alt det praktiske når det gjaldt visa, bolig, registrering osv.
– De fikk komme fordi det var et unntak i bestemmelsen om at vi ikke skulle ha utvekslingsstudenter forrige høst for mobilitetsprosjekter, slik som dette prosjektet. Sri Lanka-prosjektet var også en av begrunnelsene til at det ble gitt unntak fra regelen, sier Widnes.
– Unntaket ble gjort med tanke på at det er en linje gjennom dem over flere år, sier dekan Kathrine Tveiterås ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi.
Hun forteller at disse er de eneste som har vært på utveksling ved UiT nå under pandemien.
– Både studentene, prosjektleder og internasjonalt kontor har hatt et veldig annerledes semester, for at dette skulle bli bra, mener hun.
– Dette er en liten suksesshistorie midt i koronatiden her på UiT, konkluderer Santos.
Han forteller at en av de åtte studentene blir igjen for å fullføre en mastergrad.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Sosialantropologi - master
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Human Rights Policy and Practice - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Molecular Sciences - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - master
Varighet: 2 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Strategisk ledelse og økonomi - erfaringsbasert master
Varighet: 5 Semestre -
Historie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spansk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Statsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Allmenn litteraturvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - master
Varighet: 2 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Varighet: 3 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Musikkutøving - bachelor
Varighet: 4 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Russisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År