Korona-situasjonen forbedret baby-forskning
Da Norge stengte ned i mars, måtte også lab’en der forskerne studerer barns utvikling stenge. Det førte til at forskerne fikk en lys idé – som gjorde prosjektet mye bedre.
I starten av mars 2020, klappet Solveig Flatebø og forskerkollegene i hendene på BabyLab’en ved UiT Norges arktiske universitet. Alt var nå klart til å ta imot babyer med foreldre til Flatebøs pilotstudie for doktorgradsprosjektet hennes i psykologi. Flatebø skulle undersøke hva voksnes bruk av smarttelefon gjør med barns læring.
Så kom 12. mars og hele Norge, inkludert universitetet, stengte.
– Jeg tenkte bare «Oi! Hva gjør vi nå?!» Det var en nervepirrende og frustrerende situasjon å være i, forteller Flatebø.
I dag kan hun le litt når hun tenker tilbake på det, men da var hun bekymret over at hun kanskje måtte legge hele prosjektet på is og ikke ha framdrift på ubestemt tid.
Babyer på Zoom ga fordeler
Etter hvert som stadig større deler av samfunnet begynte med møter og aktiviteter på apper som Zoom og Teams, kom tanken hos Flatebø og veilederne:
Hvorfor ikke gjøre studien med babyene også via Zoom?
– Det førte til at jeg i dag sitter igjen med en til de grader bedre pilotstudie, forteller Flatebø.
Det viste seg nemlig å være mange fordeler med å bruke Zoom. Det ga en stor fleksibilitet når det gjaldt rekruttering av deltakere, fordi de ikke trengte å møte opp fysisk. Det var enklere for foreldrene å koble seg på datamaskinen hjemme enn å pakke med seg stellevesker og vogner og komme seg til universitetet – ja, de kunne faktisk bo hvor som helst i landet. I stedet for å sette av en halv dag, kunne testen unnagjøres på ti minutter – helt uten smitterisiko.
– I tillegg fikk vi i gruppa en skikkelig ny giv, forteller Flatebø. Vi har gjort lignende studier før, og etter hvert gjør man jo ting litt på gammel vane. Nå måtte vi gå gjennom metoden vår på nytt, og vi fikk tenkt gjennom og diskutert mye – det skapte rett og slett masse engasjement og nye tanker, forteller Flatebø ivrig.
Aldri vært gjort før
Hvordan gikk det så å gjennomføre testen via skjerm, og ikke ansikt til ansikt?
– Testen gikk like greit på Zoom som på lab’en. Vi fikk god kontakt med barna, men det er klart det er litt annerledes. Og det må man ta hensyn til i studien, sier Flatebø.
Sikkert er det i alle fall at studien er ganske unik.
– Hverken metoden eller forskningsspørsmålet som stilles har vært gjort før, forteller psykologistipendiaten.
Hun fikk gjennomført pilotstudien med 20 deltakere og gjorde seg mange verdifulle erfaringer om hvordan hovedstudien, som skal starte opp nå i februar, skal gjennomføres.
På jakt etter 100 babyer
Til hovedstudien er Flatebø nå på jakt etter cirka 100 babyer født mellom juli 2019 og juli 2020 med foresatte som har lyst til å bidra til viktig forskning på barns utvikling – og som har 10 minutter til overs til bruk på Zoom.
– Jeg tror mange er interessert i problemstillinga. Det snakkes jo mye i samfunnet om barns bruk av skjerm, skjermtid og hva det gjør med dem – men vi er mindre oppmerksomme på hva voksnes bruk av smarttelefonen gjør med barn. For eksempel hva som skjer med deres læring og kontakt når voksne plutselig «må» sjekke noe på telefonen, avslutter Flatebø.
– Alle foreldre bør være opptatt av dette
To som allerede har tatt testen, er Julie-Helen Dalan Sørensen og datteren Ida Zlata Dalan Mitrovic.
– Ida syntes det var morsomt, og det var positivt at vi kunne bestemme tidspunktet for testen for når hun var uthvilt, mett og i godthumør. Gjennomføringen av testen gikk overraskende bra via video. Det tok under ti minutter, og krevde minimalt med forberedelser. Å være hjemme i vår egen stue var betryggende for Ida, som ikke ble påvirket av nye omgivelser, forteller Sørensen.
Hun synes det føles nyttig å bidra til forskning og at temaet er viktig.
– Foreldres bruk av smarttelefon rundt små barn er noe jeg mener alle foreldre bør være opptatt av, og det angår de fleste, så jeg oppfordrer alle som ønsker og kan delta til å melde seg, avslutter Sørensen.
Dersom du har et barn som er født mellom juli 2019 og juli 2020 og har lyst til å delta i studien, så kan du ta kontakt via epost: solveig.flatebo@uit.no
Her kan du lese mer om forskningsprosjektet Småbarns imitasjon i ulike sosiale kontekster.
Her kan du lese Solveig Flatebøs blogg om hvordan koronaen endret prosjektet hennes.
-
Hørelæredidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Spesialpedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Logopedi - master
Varighet: 4 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Vernepleie - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Vernepleie - bachelor (deltid, samlingsbasert)
Varighet: 4 År -
Spesialpedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Pedagogikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning 1.-7. trinn
Varighet: 4 År -
Ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning 5.-10. trinn
Varighet: 4 År -
Instrumentaldidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Utdanningsledelse - master
Varighet: 4 År -
Lektor i realfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Videreutdanning for lærere, barnehagelærere og utdanningsledere
Varighet: -
Public Health - master
Varighet: 2 År -
Medisin profesjonsstudium
Varighet: 6 År -
Bioingeniørfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Biomedisin - bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Psykologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Fysioterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Radiografi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Farmasi - bachelor
Varighet: 3 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Psykologi - årsstudium
Varighet: 1 År -
Odontologi - master
Varighet: 5 År -
Tannpleie - bachelor
Varighet: 3 År -
Sykepleie - master
Varighet: 2 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År -
Idrettsvitenskap - master
Varighet: 2 År